Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND  (läst 10931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2009, 17:49:08 »
Hej Djabag!  Ja effekten ökar ju då från max 6,1 kw till max 6,9 kw. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Djabag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2009, 17:53:58 »
Just vad jag trodde jag läst i denna tråd !

Frågan är nu bara efter att ha läst inläggen ovan bygel j801 eller j802 ?   :-\

Någon ?  :D
Ingarö 60kvm oisolerat timmerhus + 40kvm nybyggd hus med 160mm isolering nära stora vatten som är isfria året runt. Toshiba RAS-B10SKVP-E montrerad jan 09. Täljstenskamin som efter VP endast eldas vid temp under -5 och för trivsel. Tidigare förbrukning med direktverkande elvärme ca. 20000kwh/år.
Hoppas på lägre förbrukning i spannet 0-15 graders ute temp.

Funderar på att klippa bygel 801 för att få en RAS 13 !

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2009, 21:34:50 »
Skillnaden på pumparna!

Tester görs vid 80% luftfuktighet

Om man ökar effekten från 6,1kw värme till 6,7kw värme (vid +7grader)
så ökar man kyleffekten på utebatteriet och eftersom ytan är den samma så ökar man nedisningen procentuellt lika mycket så fort temperaturen faller.

I verkligheten vet jag inte om det finns någon skillnad i värmeeffekt alls mellan RAS10 och 13 såvida det inte är plusgrader, och vid riktigt kallt väder så är skillnaden obefintlig.

Bygel ND öppnar porten för trågvärmare och låter denna tempstyras via utegivaren alltså en viss programvara som aktiveras.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad gibler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2009, 18:13:06 »
Skillnaden på pumparna!

Tester görs vid 80% luftfuktighet

Om man ökar effekten från 6,1kw värme till 6,7kw värme (vid +7grader)
så ökar man kyleffekten på utebatteriet och eftersom ytan är den samma så ökar man nedisningen procentuellt lika mycket så fort temperaturen faller.

I verkligheten vet jag inte om det finns någon skillnad i värmeeffekt alls mellan RAS10 och 13 såvida det inte är plusgrader, och vid riktigt kallt väder så är skillnaden obefintlig.

Bygel ND öppnar porten för trågvärmare och låter denna tempstyras via utegivaren alltså en viss programvara som aktiveras.
 



Som many_gren säger varvar den högre, så om man inte får upp tempen i huset med en RAS10 kan det ju vara idé att klippa bygeln så man får en RAS13. Självklart kommer den dra mer ström och cop-värdet kommer minska. Som jag skrev tidigare hade jag planer på att klippa bygel till min RAS10 men lagt ner det just nu, har min ställd på 17 grader och ändå är det 17-18 grader i sovrummet som ligger på motsatt sida av huset. Nu är det iförs ett litet hus/stuga på 65 kvm och det har inte varit riktigt kallt sen jag installera den. Men skulle jag få problem att värma huset skulle jag inte tveka att klippa bygeln för och testa, innan jag drar igång elementen.

Utloggad Djabag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2009, 01:43:08 »
Så kanske som någon skrivit tidigare i denna tråd.....varför inte löda dit en kabel, så kan själva växla mellan 10-13 efter behov.
Kanske inte så smart att byta läge under drift dock.

Värt att prova !
« Senast ändrad: 01 februari 2009, 01:44:45 av Djabag »
Ingarö 60kvm oisolerat timmerhus + 40kvm nybyggd hus med 160mm isolering nära stora vatten som är isfria året runt. Toshiba RAS-B10SKVP-E montrerad jan 09. Täljstenskamin som efter VP endast eldas vid temp under -5 och för trivsel. Tidigare förbrukning med direktverkande elvärme ca. 20000kwh/år.
Hoppas på lägre förbrukning i spannet 0-15 graders ute temp.

Funderar på att klippa bygel 801 för att få en RAS 13 !

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2009, 21:46:04 »
Hummmm Hum.
Men min mod. verkar inte värmekabel vara aktitverad, kanse bara under avfrostningen, vilket inte räckertill här uppe. Ser istappar undertill,. ).....Mittenhålet har frusit igen helt där värmekabelnkommer ut. Däremot verkar det INTE som att utomhusenheten vill på att frysaihop.

Glad är jag ännu!!

Den fungerar UA!

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2009, 22:10:46 »
Till sommaren ska jag till att fixa en signalkabel för (avsedda) byglingar (mer lagom temperatur än nu -20, att hantera lödpenna)

Jag tänker även försöka hålla koll på drift av värmekabel och kompressor.

OBS byglingarna är kanske inte flytande mot jord - kan vara i förhållanden till nätspänningen!!!!!.

Själv vill jag försöka bilda mej en uppfattning om hur de olika driftkonfigurationerna påverkar driften av pumpen.

Allt för att kunna konfiurera på bästa sätt för mej.

Ha'de
/Anders

Utloggad ferrit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2010, 09:52:13 »
Hur har det gått?
Har någon utverdering gjort med de olika byglingarna?

Funderar på klippa min J801 bygel.

/Ferrit
Trähus (84m2) 1994, i Dalarna, direkt El,Toshiba RAS-B10SKVP-E sedan Nov.2008

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2010, 12:23:57 »
Hummmm Hum.
Men min mod. verkar inte värmekabel vara aktitverad, kanse bara under avfrostningen, vilket inte räckertill här uppe. Ser istappar undertill,. ).....Mittenhålet har frusit igen helt där värmekabelnkommer ut. Däremot verkar det INTE som att utomhusenheten vill på att frysaihop.

Glad är jag ännu!!

Den fungerar UA!

Det blir istappar under min utedel, men bara utanför själva hålen, inte i närheten av värmekabeln, och min är ju en 13 från fabrik.
Kollat ordentligt ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

bobo-BG

  • Gäst
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #24 skrivet: 23 mars 2017, 08:27:32 »
What is the difference in designation of indoor PCB MCC-5045 for RAS10 and RAS13?
MCC-5045-01 and MCC-5045-03, What is "03".

bobo-BG

  • Gäst
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #25 skrivet: 09 juni 2017, 12:10:39 »

"03" =>>> RAS13 or
"03" =>>> RAS13 and RAS10
Here is:


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!