Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND  (läst 10934 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 321
  • Jag älskar värmepumpar!
Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« skrivet: 04 januari 2009, 18:30:08 »
Hej!

Jag satt & studerade servicemanualen till Toshiba RAS10-SKVP/SAVP för att bena ut om det bara är att klippa en eller ett par byglar för att konvertera sin RAS10-SKVP/SAVP till vassare modell. Det har ju skrivits lite av & till om detta. Men jag har inte hittat något definitivt om det går eller ej.

Jag har inte detaljstuderat allt till 100%, men det jag noterat när jag skummade igenom de 118 sidorna är följande nedanstående summering.

Utomhusdelarna RAS-10 & RAS-13 verkar vara identska sånär som på att en bygel är avklippt på RAS-13. RAS-16 har vissa hårdvaruskillnader så som kompressor, rördiameter, m.m.

-------------------------------------------------

Konvertering av RAS-10SAVP-E till RAS-13SAVP-E

Klipp bygel J801 på utedelens PCB (4306S914 P.C. board Ass’y, MCC5009).

-------------------------------------------------

Konvertering av RAS-10SAVP-E till RAS-10SAVP-ND

Klipp bygel J800 & J801 på utedelens PCB (4306S914 P.C. board Ass’y, MCC5009).

Man behöver även en fjärrkontroll med +8graders knappen;
43066016 Remote Controller, WH-H05JE

För full konvertering behövs även;
43160571 Fuse, Holder, 15A, 250V
4306A156 Fuse (ET), 3.15A, AC250V
37557729 Cord, Heater A’ssy
43005716 Base Ass’y

-------------------------------------------------

Konvertering av RAS-10SAVP-E till RAS-13SAVP-ND

Klipp bygel J802 på utedelens PCB (4306S914 P.C. board Ass’y, MCC5009).

Man behöver även en fjärrkontroll med +8graders knappen;
43066016 Remote Controller, WH-H05JE

För full konvertering behövs även;
43160571 Fuse, Holder, 15A, 250V
4306A156 Fuse (ET), 3.15A, AC250V
37557729 Cord, Heater A’ssy
43005716 Base Ass’y

-------------------------------------------------

Jag noterade även att innedelens (Indoor Unit) PCB har olika artnr;

-E
4306S937 P.C. Board Ass’y (B10SKVP-E)
4306S938 P.C. Board Ass’y (B13SKVP-E)


-ND
4306S949 P.C. Board Ass’y (10SKVP-ND)
4306S950 P.C. Board Ass’y (13SKVP-ND)


Är det någon som vet skillnaden på dessa PCB:er? För den verkar kallas "Main P. C. Board MCC-5045" oavsett art.nr. Så är det någon skillnad eller är det bara för att "luras"?

-------------------------------------------------

-ND seriens värmekabel, säkringshållare & säkring skall anslutas på något sätt. Jag vet dock ej riktigt hur. Jag vet ej heller om säkringshållaren finns från fabrik på -E pumpar eller om man behöver komplettera med denna för att få -ND funktion.

På sid 21 verkar det som att det är 2st T3.15A säkringar för värmekabeln. Dessa verkar sitta utanför PCB & anslutna i serie med värmekabeln till kontakt CN703.

I ServiceManualen så står det på sid 101 att kontakt CN703 på "Control board assembly" är till för anslutning av "Freeze Prevention Heater"(Värmekabeln) & att det är en 2polig kontakt med röda sladdar som skall anslutas där. De röda sladdarna är antagligen till värmekabeln eller kanske först via säkringshållarna?

Jag kan dock inte finna någon mer info om denna "Control board assembly". Men det verkar som den är ansluten mot main PCB. Det finns även något som kallas "Inverter assembly". Inverter & Control board assembly är på något sätt anslutna till varandra. Jag tolkar det som att detta är samma fysiska enhet, bara att den är indelad i två logiska delar. För kollar man på sid 107 så finns en bild på man PCB MCC-5009 & där sitter CN703 i mitten på ovankanten & J800, J801, J802 byglarna i mitten på vänsterkanten.

Sid 106 (16) finns en vy över -ND modellens "Cord heater assembly". Det hade varit intressant att se en bättre bild över hur värmekabeln är dragen i detta botten tråg.


-------------------------------------------------


Sid 46 är lite intressant, (den behandlar egentligen "Outdoor Quiet control"), då den som jag förstår det visar på kompressorns varvtalsskillnad mellan -E & -ND vid olika utomhustemperaturer.

-------------------------------------------------

Det finns kanske fler skillnader? Men detta är en bra början för att bena ut om det bara är att klippa en eller ett par byglar för att konvertera sin RAS10-SKVP/SAVP till vassare modell.

Fyll gärna på med mer info om någon har mer kännedom i ämnet. Kanske t.o.m. det är någon som provat att konvertera? Jag själv har ingen sådan här VP. Men ibland är det kul att bara förkovra sig i tekniken även om man inte har produkten i fråga. Om inte, så för att hjälpa någon annan.

-------------------------------------------------


Referens:
SM RAS-xxSKVP-E.pdf ( http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS-xxSKVP-E.pdf )

sid 109-111 (13. EXPLODED VIEWS AND PARTS LIST 13-1. Indoor Unit)
sid 112-115 (13. EXPLODED VIEWS AND PARTS LIST 13-2. Outdoor Unit)
sid 116-117 (13-3. P.C. Board Layout)(Outdoor Unit)
sid 118 (14. SET UP OF SERVICE P.C. BOARD)(Outdoor Unit)
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04).
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Bosch Indego 10.

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 22:15:52 »
Howdy fraw!

Har själv skaffat en -E pump, och just konverterat den till -ND.

Det verkar vara samma kretskort i utedelen, med alla komponenter
monterade för både -E och -ND (så oxo för alla mdellerna 10, 13
och 16)

Kontakten där man ansluter värmekabeln heter CN703 (kolla sidorna
20 och 21 i servicemanualen) Kontakten är röd, och sitter
strax innanför inkommande anslutningar.

Själv funderade jag en hel del innan jag kunde mata in hela
värmekabeln (4m).

För att lossa kretskortet, krävs att man tar av hela frontplåten.

Det behövs även en säkring (på båda ledarna) till värmekabeln.
Sedan får du klippa J800 och J801 enl. sid 118 i samma manual.



Enl. vad jag kan förstå, beror de största skillnaderna mellan -E
och -ND i innomhusenheten med att med -ND modellen, kan man
ställa in underhållsvärme (8 grader). Om det finns någon annan
skillnad vet inte jag.

Lycka till
/Anders

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 321
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2009, 10:13:08 »
Hej!

Intressant & kul att det är någon som provat!

Tackar för den kompletterande informationen om att kontakten CN703 är röd & var den sitter monterad samt att säkringshållarna finns.

Vad har du använt för värmekabel? Original eller eftermarknads? Med eller utan termostat? Hur monterade du den i tråget?

Har du några bilder?


-E fjärkontrollen WH-H04JE har väl inte +8 knappen. Frågan är, om man öppnar fjärren, finns då denna kontaktpunkt på kretskortet ändå. För det vore inte helt omöjligt att det bara är knappmatrisen & skalet som skiljer mot -ND modellens WH-H05JE.

Det vore intressant att veta skillnaden mellad de olika kretskorten som verkar finnas för inomhusdelen. Är det någon skillnad på dem eller ej?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04).
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Bosch Indego 10.

Utloggad many_gren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2009, 12:12:54 »
Hej Anders.
Vad märker du för skillnad efter konvertering?
Om jag förstår dig rätt har du konverterat en ras10 skvp-e till en ras13skvp-nd?
Jag känner själv att jag har behov av lite mer kräm, när tempen går nedåt -10.

/Marcus
Trähus byggt 1986, Emmaboda. 98 kvm + inreder övervåning. Frånluftspump ES270 + direktel, årsförbrukning 9500 kWh.
Installerat toshiba ras b10skvp-e 2008-09-06.

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2009, 21:01:09 »
Hej frav!

Jag konverterade utomhusenheten (10SAVP-E till -ND) innan jag idag installerade pumpen, så jag har ingen aning om hur dom skiljer sej åt.

Värmekabeln som jag använt, är en gammal överbliven på 4m. Fick fundera en hel del, på hur jag skulle "bli av" med den mängden värmekabel. Jag klippte till en vanlig nätverkabel (mindre styv,
mer formbar) som jag labborerade med.

Huvudparten drog jag under kondesorn (3 lager), och en liten slinga under kompressor - ut via framsidan i fördjupningen framför kondesorn. Tiden får visa se hur detta fungerar.

Vad det gäller säkringshållare, får du själv fixa det. Jag lödde helt enkelt in säkringar (800ma räcker mer än väl) direkt på vardera ledning och drog på krympslang över. Blir inte lätt att
byta säkring, men förhoppningsvis ska det inte bli nödvändigt.

Vad som skiljer på innomhusenhetens kretskort vet jag inte, då det inte framgår av servicemanualen annat än att dom har olika art.nr. beroende på både storlek och mdell på pumpen (6 olika) Förmodar att det har med fläktstyrningen (kanske även på temeraturerna vid förångaren)

För fjärren, är troligt vis är det som du skriver bara skillnad i knapp-gridden. Själv har jag ingen användning av 8 gradersläget, så jag har inte undersökt.

many_gren:

Jag bara konverterade till ND, så det är fortfarande bara en 10 pump.

Just nu: -20° ute, pumpen susar och håller värmen "så gött" i ca 85m² utan problem. T.o.m. varmt om fötterna  ;D

Ha'de
/Anders

Utloggad many_gren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2009, 13:43:47 »
Är det fler som har konverterat sina mindre pumpar till större, eller till -nd modeller?

Vore tacksam för erfarenheter.

Mvh
Marcus
Trähus byggt 1986, Emmaboda. 98 kvm + inreder övervåning. Frånluftspump ES270 + direktel, årsförbrukning 9500 kWh.
Installerat toshiba ras b10skvp-e 2008-09-06.

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2009, 19:09:13 »
Howdy!

liten rapport från norrland.

Idag (eller snarare natten till idag) blev det lite svalare
ute. Har nu -22 (sitter i en t-skorta). Pumpen verkar köra
avvisningen ca. 4 ggr. per dygn. Har troligen torr luft ute!
Ingen annan isbilddning än små istappar från tråget är synlig
under pumpen.

Hade jag bara varit mer tänkt, skulle jag ha lött in en
signalkabel i.s.f. byglingarna (behövs bara 6 trådar). Då hade
jag ha fått full möjlighet att testa pumpen, med alla
alternativen (-ND, +ND, 10, 13 och kanske andra dolda
variationer) med ovarm väderlek.

Ha'de
/Anders

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 321
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 19:17:11 »
Just nu: -20° ute, pumpen susar och håller värmen "så gött" i ca 85m² utan problem. T.o.m. varmt om fötterna  ;D

/Anders
I Servicemanualen står följande

Citera
Usable temperature range


Indoor (Cooling/Heating) (°C) 21–32/0–28
Outdoor (Cooling/Heating) (°C) 5–46/–15–24

Innebär detta att den egentligen enbart är specad för en lägsta utomhustemperatur på -15°C  ?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04).
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Bosch Indego 10.

Utloggad gibler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2009, 15:05:07 »
Jag funderar på att köpa en Toshiba RAS-B10SKVP-E för att senare konvertera den till en -ND.
Jätte bra förklaringar här verkar ju inte allt för svårt.

Om jag köper en ny fjärr med +8 knappen kommer den funktionen att funka? Nån som har testat?
Vart kan man köpa fjärren med +8 knappen?
Ev. om någon har discrete code:en för +8 funktionen. Alltså den ir-kod (i hex-format) som skickas från fjärren till innerdelen.

EDIT:
La just en beställning på en Toshiba RAS-B10SKVP-E, tänkte köra den orginal ett tag och mäta lite, sen konvertera för att kunna jämföra.
Ev. lägger jag upp lite bilder här sen på konverteringen i steg-för-steg
« Senast ändrad: 17 januari 2009, 22:05:44 av gibler »

Utloggad frav

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 321
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2009, 09:53:17 »
Jag funderar på att köpa en Toshiba RAS-B10SKVP-E för att senare konvertera den till en -ND.
Jätte bra förklaringar här verkar ju inte allt för svårt.

Om jag köper en ny fjärr med +8 knappen kommer den funktionen att funka? Nån som har testat?
Vart kan man köpa fjärren med +8 knappen?
Ev. om någon har discrete code:en för +8 funktionen. Alltså den ir-kod (i hex-format) som skickas från fjärren till innerdelen.

EDIT:
La just en beställning på en Toshiba RAS-B10SKVP-E, tänkte köra den orginal ett tag och mäta lite, sen konvertera för att kunna jämföra.
Ev. lägger jag upp lite bilder här sen på konverteringen i steg-för-steg

Trevligt! Ska bli spännande med kommande info i ämnet från dig.

Vad gäller fjärrkontrollen så skulle det inte förvåna mig om det är samma kretskort i -E & -ND fjärrkontrollerna. Så om du ,eller någon annan, har möjlighet att öppna upp en fjärr för att kolla efter så vore det bra.
Annars borde man kunna beställa en -ND reserv/ersättnings-fjärr av närmsta Toshiba VP återförsäljare. Art & modell nr har du ju i mitt inledande inlägg.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04).
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Bosch Indego 10.

Utloggad mpf

  • Är inte längre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Strax norr om Umeå
  • Antal inlägg: 34
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2009, 19:53:45 »
8 ºC knappen finns!
Lyft på plasten med symbolerna, där under finns den.

/Peter
« Senast ändrad: 18 januari 2009, 19:56:01 av mpf »
Toshiba RAS-B10SKVP-E
Moddad Atlas 2,7kw DC Inverter som garagepump

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 377
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2009, 20:00:28 »
Lessen att göra er besvikna, men det sitter annan mjukvara i kortet på innerdelen på -ND-modellerna. Därför har kretskortena också annan reservdelsnummer.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 11600kWh

Utloggad gibler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2009, 17:10:54 »
8 ºC knappen finns!
Lyft på plasten med symbolerna, där under finns den.

/Peter

Coolt!

Men vadå Sebbe menar du att det ändå inte kommer funka om man skickar signalen till innerdelen?

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 377
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2009, 18:13:17 »
Jag menar att det inte går att göra en -ND av en -E genom att bara klippa en bygel. Skillnaden är ändå inte så stor att det skulle vara nåt att gråta över.
Att göra om en ras10 till en ras13 kan däremot bli intressant.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 11600kWh

Utloggad Djabag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2009, 16:19:24 »
Fler erfarenheter av att Konvertera RAS10 till RAS13 av någon som gjort det ?

Blir det mer effekt ? :D
Ingarö 60kvm oisolerat timmerhus + 40kvm nybyggd hus med 160mm isolering nära stora vatten som är isfria året runt. Toshiba RAS-B10SKVP-E montrerad jan 09. Täljstenskamin som efter VP endast eldas vid temp under -5 och för trivsel. Tidigare förbrukning med direktverkande elvärme ca. 20000kwh/år.
Hoppas på lägre förbrukning i spannet 0-15 graders ute temp.

Funderar på att klippa bygel 801 för att få en RAS 13 !

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2009, 17:49:08 »
Hej Djabag!  Ja effekten ökar ju då från max 6,1 kw till max 6,9 kw. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Djabag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2009, 17:53:58 »
Just vad jag trodde jag läst i denna tråd !

Frågan är nu bara efter att ha läst inläggen ovan bygel j801 eller j802 ?   :-\

Någon ?  :D
Ingarö 60kvm oisolerat timmerhus + 40kvm nybyggd hus med 160mm isolering nära stora vatten som är isfria året runt. Toshiba RAS-B10SKVP-E montrerad jan 09. Täljstenskamin som efter VP endast eldas vid temp under -5 och för trivsel. Tidigare förbrukning med direktverkande elvärme ca. 20000kwh/år.
Hoppas på lägre förbrukning i spannet 0-15 graders ute temp.

Funderar på att klippa bygel 801 för att få en RAS 13 !

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2009, 21:34:50 »
Skillnaden på pumparna!

Tester görs vid 80% luftfuktighet

Om man ökar effekten från 6,1kw värme till 6,7kw värme (vid +7grader)
så ökar man kyleffekten på utebatteriet och eftersom ytan är den samma så ökar man nedisningen procentuellt lika mycket så fort temperaturen faller.

I verkligheten vet jag inte om det finns någon skillnad i värmeeffekt alls mellan RAS10 och 13 såvida det inte är plusgrader, och vid riktigt kallt väder så är skillnaden obefintlig.

Bygel ND öppnar porten för trågvärmare och låter denna tempstyras via utegivaren alltså en viss programvara som aktiveras.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad gibler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2009, 18:13:06 »
Skillnaden på pumparna!

Tester görs vid 80% luftfuktighet

Om man ökar effekten från 6,1kw värme till 6,7kw värme (vid +7grader)
så ökar man kyleffekten på utebatteriet och eftersom ytan är den samma så ökar man nedisningen procentuellt lika mycket så fort temperaturen faller.

I verkligheten vet jag inte om det finns någon skillnad i värmeeffekt alls mellan RAS10 och 13 såvida det inte är plusgrader, och vid riktigt kallt väder så är skillnaden obefintlig.

Bygel ND öppnar porten för trågvärmare och låter denna tempstyras via utegivaren alltså en viss programvara som aktiveras.
 



Som many_gren säger varvar den högre, så om man inte får upp tempen i huset med en RAS10 kan det ju vara idé att klippa bygeln så man får en RAS13. Självklart kommer den dra mer ström och cop-värdet kommer minska. Som jag skrev tidigare hade jag planer på att klippa bygel till min RAS10 men lagt ner det just nu, har min ställd på 17 grader och ändå är det 17-18 grader i sovrummet som ligger på motsatt sida av huset. Nu är det iförs ett litet hus/stuga på 65 kvm och det har inte varit riktigt kallt sen jag installera den. Men skulle jag få problem att värma huset skulle jag inte tveka att klippa bygeln för och testa, innan jag drar igång elementen.

Utloggad Djabag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2009, 01:43:08 »
Så kanske som någon skrivit tidigare i denna tråd.....varför inte löda dit en kabel, så kan själva växla mellan 10-13 efter behov.
Kanske inte så smart att byta läge under drift dock.

Värt att prova !
« Senast ändrad: 01 februari 2009, 01:44:45 av Djabag »
Ingarö 60kvm oisolerat timmerhus + 40kvm nybyggd hus med 160mm isolering nära stora vatten som är isfria året runt. Toshiba RAS-B10SKVP-E montrerad jan 09. Täljstenskamin som efter VP endast eldas vid temp under -5 och för trivsel. Tidigare förbrukning med direktverkande elvärme ca. 20000kwh/år.
Hoppas på lägre förbrukning i spannet 0-15 graders ute temp.

Funderar på att klippa bygel 801 för att få en RAS 13 !

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2009, 21:46:04 »
Hummmm Hum.
Men min mod. verkar inte värmekabel vara aktitverad, kanse bara under avfrostningen, vilket inte räckertill här uppe. Ser istappar undertill,. ).....Mittenhålet har frusit igen helt där värmekabelnkommer ut. Däremot verkar det INTE som att utomhusenheten vill på att frysaihop.

Glad är jag ännu!!

Den fungerar UA!

Utloggad anders.bjork

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2009, 22:10:46 »
Till sommaren ska jag till att fixa en signalkabel för (avsedda) byglingar (mer lagom temperatur än nu -20, att hantera lödpenna)

Jag tänker även försöka hålla koll på drift av värmekabel och kompressor.

OBS byglingarna är kanske inte flytande mot jord - kan vara i förhållanden till nätspänningen!!!!!.

Själv vill jag försöka bilda mej en uppfattning om hur de olika driftkonfigurationerna påverkar driften av pumpen.

Allt för att kunna konfiurera på bästa sätt för mej.

Ha'de
/Anders

Utloggad ferrit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2010, 09:52:13 »
Hur har det gått?
Har någon utverdering gjort med de olika byglingarna?

Funderar på klippa min J801 bygel.

/Ferrit
Trähus (84m2) 1994, i Dalarna, direkt El,Toshiba RAS-B10SKVP-E sedan Nov.2008

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2010, 12:23:57 »
Hummmm Hum.
Men min mod. verkar inte värmekabel vara aktitverad, kanse bara under avfrostningen, vilket inte räckertill här uppe. Ser istappar undertill,. ).....Mittenhålet har frusit igen helt där värmekabelnkommer ut. Däremot verkar det INTE som att utomhusenheten vill på att frysaihop.

Glad är jag ännu!!

Den fungerar UA!

Det blir istappar under min utedel, men bara utanför själva hålen, inte i närheten av värmekabeln, och min är ju en 13 från fabrik.
Kollat ordentligt ?
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

bobo-BG

  • Gäst
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #24 skrivet: 23 mars 2017, 08:27:32 »
What is the difference in designation of indoor PCB MCC-5045 for RAS10 and RAS13?
MCC-5045-01 and MCC-5045-03, What is "03".

bobo-BG

  • Gäst
SV: Konvertera RAS10 till RAS13 samt -E till -ND
« Svar #25 skrivet: 09 juni 2017, 12:10:39 »

"03" =>>> RAS13 or
"03" =>>> RAS13 and RAS10
Here is:


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser