0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har som annan ämnesförfattare här på forumet ett 1 ½ våningshus byggt 2001. Det är på totalt 185 kvm, samma storlek nere och upp (förhöjt takliv i övervåningen). Vi har en 800 kg täljstenskamin i undervåningen som håller denna varm hur kallt det än är ute (bor utanför stockholm). Huset har frånluftsvärmepump och golvvärme nere och vattenelement uppe. Problemet är att när vi eldar (annars fungerar det kanon) pga den mekaniska ventilationen sker inget luftutbyte mellan våningsplanen OCH om det är 25 gr nere och 15 uppe tycker pannan att huset är varmt nog, den blandade luften som sugs till pannan är ju ca 20 gr. Pannan skickar därför inte ut nåt varmvatten till systemet så även om termostaterna uppe är öppna blir dom inte varma. I dag sitter vi inlindade i filtar när vi ser på tv i övervåningen! Att sova där är inget större problem då det är skönt att sova svalt. Att sätta fläktar för att få upp varmluften tror jag inte på då det skulle ge för mycket ingrepp i huset.Nu har jag en tanke att sätta en luft/luft värmepump uppe så vi får varmt från den uppe. Som bonus kommer vi ju även att få mer värme till frånluftsvärmepumpen och mer varmvatten (bra när man har duschande ungdomar). Förbrukningen är mycket bra redan i dag med ca 16000kW totalt. Frågan är nu om jag är dum som funderar på denna värmepump, är det bättre ekonomi att "lura" pannan att jag vill ha 25 gr inne och strypa med termostaterna nere? Kommer elförbrukningen att minska nåt att tala med om jag sätter in värmepumpen eller tänker jag fel?Leffe
... Men problemet är att pannan (frånluftsvärmepumpen) har en termostat som kollar tempen på luften som kommer från hela huset och den är ju en blandning av den kalla luften från övervåningen och den varma från undervåningen och den är ju ca 20 grader och då skickar pannan inte ut nåt varmvatten till elementen...Leffe
Det är en NIBE Fighter 310P. Att det fungerar på det sättet berättade en installatör jag använde för att byta ut kompressorn när den gav upp. Och hans lösning var att skruva upp justeringen som hos mig skall vara -2 till typ +2 eller kanske tom +3, det skulle göra att pannan skickade ut varmvatten även om det var 22-23 graders luft som kom från huset (den blandade). Problemet är att man då måste ställa alla termostater i rummen (i övervåningen elementen) rätt och om nån frusen familjemedlem skruvar upp i sitt rum blir det ojämn värme.Det skulle också göra att elpatronen skulle kopplas in oftare då värmepumpen inte skulle orka ge tillräckligt med varmvatten. I dag går elpatronen igång mycket sällan.Leffe