0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
detta med luftens torrhet på vintern när det är minusgrader verkar inte stämma denna vinter ännu iaf.Enl väderuppgifter på min iGoogle så ligger luftfuktigheten ute på 80-90% på de flesta orter nu trots att det är neråt 10 minus.Har f ö beräknat mitt snitt u-värde på hela huset till 0,21 samt totalt omslutande ytan, klimatskalet till 530 kvm etc och använt www.energiberakning.seHamnar med 5000 kwh solenergiproduktion som "gratisenergi" på ca 50 kwh/kvm och år, dvs precis under rek maxgräns på 55 kwh för elanvändning.Vad har du cbroestrom för snitt u-värde på din nya kåk? Dina 50 kvm fönster har 1,2 eller?
När det gäller ventilationen är det inte injusterat än men jag kör på 1:ans läge då det enl manual ska ge 220kbm/tim, gissar jag då pumpen kräver minimum 220kbm/tim.
Citat från: cbrostroem skrivet 05 januari 2009, 09:06:13När det gäller ventilationen är det inte injusterat än men jag kör på 1:ans läge då det enl manual ska ge 220kbm/tim, gissar jag då pumpen kräver minimum 220kbm/tim. Flödet på ventilationen beror också på motståndet i kanalerna (och freshventilerna), så du kan inte veta att det är 220kbm/tim hävdar jag.Överhuvudtaget så är det svårt att jämföra dim energiförbrukning, när man inte vet om din ventilation normenligt justerad.Din ojusterade ventilation kan oockså förklara varför du upplever för dålig ventilation i bad/tvätt och för mycket drag i köket!- vid injusteringen så sätts inte bara det totala flödet till det projekterade flödet, utan också flödet per frånluftventil justeras in till det projekterade värdet.Mvh/Mattias