0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utan att själv vara på plats verkar det vara lite fel montage av rören...Ventilation av avlopps-stammen skall ske på den stående delen och skall vara ut genom taket (i Finland)Nu har du ju situationen att "tyngre spolning drar undertryck i WC:nGår det att flytta på röret att ventilationen blir på den stående delen?Vilken rördimension har du/material??
Citat från: Mekaniker skrivet 02 januari 2009, 06:55:18Utan att själv vara på plats verkar det vara lite fel montage av rören...Ventilation av avlopps-stammen skall ske på den stående delen och skall vara ut genom taket (i Finland)Nu har du ju situationen att "tyngre spolning drar undertryck i WC:nGår det att flytta på röret att ventilationen blir på den stående delen?Vilken rördimension har du/material??Hmm.. ja, det är inte bara tyngre spolning som gör det utan även om man bara spolar vatten i toaletten så suger den i sig vattenlåset..Dimensionen är 90 mm på röret som går till toalett och tvättställ, och rören är av plast. Byggåret är 1977..Avluftningen kan både göras genom taket med ett öppet rör eller så kan man ha ett rör t.ex upp på vinden försett med en backventil. Jag skickar med en skiss över hur det verkar vara gjort. ( med viss reservation för att jag fattat fel.. )
Det ärsmidigt att montera en vacuumventil under tvättstället. Nuförtiden finns ju tvättställs-vattenlås med påstick för tvättmaskinsavlopp.Det finns speciella vacuumventiler som passar på detta lilla påstick. Vacuumventilen är vit och liten och den syns knappt.Om du inte hittar den i en konsumentaffär, så finns det hos Ahlsell.Grunden till problemet kan, förutom frysning, vara att den stora vacuumventilen sitter "före" WC:n istället för "efter".
ja titta på anslutningen från centrum på det som kommer från golv och centrum på utloppsrör från wc. om det är en heltächt fot måste du lyfta wc stolen för att kontrollera det. hade du komunalt avlopp eller 3kammar brunn.90gradig böj är ok i direkt anslutning till apparat. C-C
HejÄr du verkligen säker på att luftningen inte har frusit. När min fryser så är det bara en stol som får problemTony
är det möjligt att nå fördelningsskarven intill muggstolen där ev reduktion av röret är, där skulle man kunna testa att då sätta ett T med ett extrarör rätt upp bara för att se om detta försvinner.
Lyfter denna gamla tråd.Har i dagsläget en vacuumventil som ska bytas till en vanlig avluftarledning.Denna vacuumventil sitter längst bort på stammen sett från utloppet, närmaste avlopp sett från vacuumventilen är en golvbrunn inne i duschen, efter detta sitter toaletten, sen kommer köket med sitt avlopp, pannrummet med sitt avlopp och sedan toalett nummer 2, sen är det utloppet till den snart installerade nya trekammarbrunnen.Mina frågor lyder: Kan jag plocka bort vacuumventilen och ersätta den med en stående öppen avluftning?Kan man dra avluftningen på utsidan av fasaden, eller ska man dra den genom vinden och ut genom taket, tänker på risk med frysning osv?
Lyfter denna gamla tråd.Har i dagsläget en vacuumventil som ska bytas till en vanlig avluftarledning.