Först och främst ska jag säga att jag är helt vilse när det kommer till frånluftsvärmepumpar.
Vi flyttade in i ett 2 år gammalt hus med en Nibe Fighter 310P (installerades när huset byggdes).
Vi lyckas inte att hålla värmen på varmvattnet länge.
Väljer jag att trycka in att elpatronen ska hjälpa till håller den varmvattnet bra. Kör jag med stöd av elpatron under en natt så har vi varmvatten på morgonen och hyffsat varmt vatten på eftermiddagen. Morgon efter finns inget varmvatten kvar.
Panntemperaturen sjunker drastiskt från ca 54-55 grader till 30-32 grader när man stänger av stödet från elpatronen (detta gjorde den även under hösten när det fortfarande var 10-13 grader ute).
Enligt förra ägarna satte de bara på elpatronen ett fåtal ggr när det var väldigt kallt ute. Annars klarade de sig utan detta.
Jag har även noterat nu att trycket ligger precis på 0,5 bar när jag kör med elpatronen som stöd, men sjunker till mellan 0,4-0,5 bar när jag trycker bort stödet.
Kan även tillägga att vi eldar i en kamin på kvällarna, vilket jag tycker borde hjälpa till.
Fick tag på en skötselanvisning till slut och hittade lite info.
Vid låg temperatur på eller uteblivet varmvatten skulle man kontrollera om temperaturbgränsaren var utlöst.
Så här ser min ut:
Är den ulöst?, känner man lite försiktigt på den så fjädrar den innåt en del.
Tacksam för alla svar jag kan få.
(just nu är elpatronsstödet avsaget sen 8 timmar tillbaka och följade data får jag från pumpen:
panntemp 31
framledningstemp 31
utetemp -09
avluftstemp 01
trycket ligger på ca 0,4 bar.)