Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eko Classic 75 med kontinuerlig drift - Tips & Råd till nybörjare  (läst 15331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Köpte huset för ett år sedan, bergvärme installerad 2002 om jag inte är felunderrättad.
I övrigt är det 1,5-plans med varm källare + tillbyggnad som förut har varit varmgarage, numera boyta.
Byggytan är ca 48 kvm, och total bruksyta 170 kvm. Boytan är på 87kvm.
Den yta som inte är "aktivt uppvärmd", alltså rum utan element är cirka 20 kvm.
Huset är tilläggsisolerat, och det gamla garaget har ytterligare 45mm isolering på insidan samt dubbla tvåglasfönster.

Sedan ombyggnationen av garaget till boyta så har pumpen/kompressorn börjat gå konstant,
eventuellt med en 10 minuters paus varje dygn, om den känner sig riktigt lyxig och lat.
Till saken hör att den ombyggda ytan har exakt samma dimensioner och radiatorer som när det var garage.
Ingenting är ändrat förutom dragningen av rören, vilken är utförd av fackman.
Jag har luftat hela systemet, även i ledningsventiler, samt rengjort returfiltret ovanför pumpen.

Detta är värdena som återfinns i displayen på pumpen:

Kurva 40
Integral -760
Framledning 53 (55)
Returledning 50 (52)
Varmvatten 51 (44)  Hur kan är-värdet vara över bör-värdet? Eller har jag fattat fel.
KB Från -3
KB Till 79

Jag tycker bruksanvisningen inte tillför så mycket när det gäller att beskriva vad som betyder vad...
Tar inte upp nåt med köldbärare och intrimning och sånt, så här står den och surrar dag som natt.
Bergvärme ska ju vara ekonomiskt, och det är det ju på sommaren, men nu vete farao...

Det är inga problem med värmen i huset, men jag skulle tycka det vore trevligt om inte pumpen jobbade ihjäl sig dygnet runt.

Hoppas någon orkar läsa allt detta och ta sig an eländet. Läste i en tråd om någon i hälsingland som körde på kurva 33 och hade 12 timmars drifttid per dygn.
Jag bor ju för bövelen runt 40 mil söderut (Värmland) och med -6 ute så borde väl inte den här pumpen behöva köra slut på sig för det här lilla huset?

 ???
« Senast ändrad: 01 januari 2009, 20:14:46 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Man skulle ju gärna veta vilken storlek du har på vp.
Men i alla fall så bör du sänka cirk.pump på varma sidab 1 snäpp så att det blir ca 7 graders delta, sen har du 1 givare som är kass nämligen kb till
men rent spontant så verkar den vara i minsta lagret, hade ni det lika varmt i garaget innan som nu??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29878
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, du har för låg tempdiff över VP:n, frågan är också hur balanserat systemet är? Om tillbygget fick nya fina rör + raddar så kanske större delen av flödet tar denna vägen?

Gå runt och känn på alla radiatorer att de är varma upptill och några grader svalare upptill.

Temperaturen i parentesen efter varmvatten är startvärde för VV-laddning, VP:n stopar VV-laddnig vid ca 55 ºC på varmvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Gå runt och känn på alla radiatorer att de är varma upptill och några grader svalare upptill.

Carl menar några grader svalare nedtill 
Ca 5 grader nedtill... har du nån liten radiator kan vattnet rusa runt så den är lika varm i underkant den ska isåfall strypas.

Storlek på pumpen?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpen är en 75:a, stor som ett kylskåp ungefär...

Radisarna är som de ska, lite svalare nertill än upptill.
Har kollat alla kopplingar och flöden med en rörmokare för flera veckor sen, men han kan ju inte med pumpen...

Ska sägas att rören till nydragningen är 15mm (både till och retur) - inte tum eller halvtum, så
risken att vattnet "föredrar" den vägen är rätt så minimal. Alla termostater är fullt öppna överallt i hela huset.

Det före detta garaget hade samma flöde som nu, men det är givetvis lite varmare nu pga
träväggar och furugolv istället för betong och en lagomt tät garagedörr som nu ersatts med en mer passande dörr.
Men själva värmeflödet var detsamma i alla fall.

Kanske ska nämna att alla mina radisar är old school som man ser mellan "flänsarna". Huset är från 46 och det är väl original-radisar...
Det minsta elementet är 90 x 60 ca, sen är det bara lite större varianter.

Båda pumparna står på högsta (3an). Men vilken är det jag ska slå ner ett snäpp på? Höger eller vänster?


En sån här givare till köldbäraren som verkar vara paj - är det lika lätt som att byta utomhusgivaren månne?
Alltså två skruv och ett plastlock, eller sitter den illa till så man inte fixar den själv?
Finns det hos återförsäljaren eller är det en jävulsk procedur med möe $ inblandade?

Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig - nu kanske elräkningen blir något mer human denna gång...
« Senast ändrad: 01 januari 2009, 20:35:12 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Sänk på den som inte är isolerad, alltså ansluten till de rör som är varma som går till radiatorerna.
Givaren den kostar 200pistoler och beställer du av din thermiainstallatör, sitter på 1 av de isolerade rören inuti vp under den svarta isoleringen. Den byter du enkelt själv
Såg på dina temp och det jag kom att tänka på att vv-bör 44 grader nu 51, tycker det är lite för mkt egenterligen, men du har inte märkt att den gör vv mycket eller ofta??
För då kan ju trolig orsak vara den beryktade växelventilen som läcker igenom och då brukar vp gå kontinuerligt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har inte hållt koll på vad den gör när, bara märkt att den går så jädra ofta nu efter sommarupphållet, när
vi kopplade på och igång allt efter den ljuva delen av året...

Vad är växelventilen - vad gör den? Nåt som släpper igenom värme vid växlaren?  Orkar du svara så är jag tacksam...
Jag kan inte ett skit, och ninstruktionsboken är ju som sagt inte så frän...

Får fixa en sån här givare till köldbäraren imorrn bitti.

Tack för all hjälp hittills!

265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29878
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag kan inte ett skit, och instruktionsboken är ju som sagt inte så frän...

Den här är lite bättre.

http://www.energicenter.com/downloads/eko-installtaion.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Jag tror om vi ska kunna hjälpa dig härigenom att du får ta och logga pumpen manuellt ngt dygn nu när det är -grader.
Vad pumpen gör, vv eller radiatorer, temperaturer
Med hjälp av det kan vi hjälpa dig mkt mer.
Värmepumpen gör ju värme åt 2 håll, vv och element
Vid val av det ena så sitter det en växelventil som styr värmen antingen åt vv om det nu behövs eller åt elementen.
Står den inte i ngt ändläge så värmer den åt båda samtidigt eller så kanske den tror att den gör vv men i själva verket värmer elementen och därmed går hela tiden.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu med bytt givare - men pumpen fortsätter gå i godan ro...
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2009, 10:09:28 »
Så där - nu givare på plats, och det blev ju en avsevärd skillnad i displayen - nu diffar in och ut KB på 5-6- grader...

Provade även att ställa ner cirkpumpen på tvåan i st f trean, med följden att den inte orkade returnera det vatten
som går i 15mm ledningarna, så den får stå på trean hädanefter. Måhända att man drar om ledningarna i framtiden...

*************************************************************************************************

Har loggat värdena på displayen ett tag nu och återger dem här - inväntar lite tips och visdoms ord om ni har några sådana.


2 Januari Kl 14:00 (Kurva 40 används) - minus 7 utomhus - Givaren har bytts för en liten stund sedan.

Framled: Glömde logga
Returled: ----- " -----
Varmvat: ----- " -----

KB från: -4
KB till: 3


Drifttider

TS: 946
VP: 23105
VV: 3280

______________________________________________

2 Januari Kl 19:40 (Kurva 40 används) - minus 6 utomhus

Framled: 45 (43)
Returled: 41 (51)
Varmvat: 48 (44)

KB från: -5
KB till: 3


Drifttider

TS: 946
VP: 23111
VV: 3281
_____________________________________________________

3 Januari Kl 00:015(Kurva 41 används - bytte kurva för att se om värdena ändrade sig något) - minus 9 utomhus

Framled: 46 (44)
Returled: 43 (51)
Varmvat: 46 (44)

KB från: -5
KB till: 3


Drifttider

TS: 946
VP: 23116
VV: 3281

_____________________________________________________

3 Januari Kl 09:00 (Kurva 41 används) - minus 5 utomhus

Framled: 40 (42)
Returled: 36 (51)
Varmvat: 49 (44)

KB från: -4
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23124
VV: 3281

_____________________________________________________

3 Januari Kl 18:00 (Kurva 41 används) - minus 9 utomhus

Framled: 51 (55)
Returled: 47 (51)
Varmvat: 48 (44)

KB från: -4
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23131
VV: 3283

_____________________________________________________

3 Januari Kl 22:00 (Kurva 41 används, drar nu ner till kurva 39) - minus 10 utomhus

Framled: 46 (44)
Returled: 43 (51)
Varmvat: 47 (44)

KB från: -5
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23136
VV: 3284
_____________________________________________________

4 Januari Kl 10:00 (Kurva 39 används) - minus 13 utomhus

Framled: 45 (45)
Returled: 42 (51)
Varmvat: 46 (44)

KB från: -5
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23147
VV: 3284
_____________________________________________________


Såsom jag ser det går inte varmvattenberedaren eller elpatronen i onödan, men kompressorn verkar ju
ha en milt uttryckt vriden uppfattning om när den kan sluta jobba... Har hört den slå av i några få
5-minuterintervaller under de här dygnen - annars går den oavbrutet.
Det gör ingen skillnad på värmen i huset vilken kurva jag har, och något borde man väl känna även
om man bara byter till närliggande kurva?

Är det jag som inte fattar hur det funkar, eller går kompressorn trots att den inte behöver?  Sc:,h
Följdfrågan lyder isåfall: Varför?


Tack för att ni orkar ta er tid att läsa allt och svara!

« Senast ändrad: 04 januari 2009, 10:25:18 av Yazzman »
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
du har ett framledningsbörvärde på 55, och kurva 40. Vad står RUM-bör på?
Och vad visar utegivaren..?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Pumpen är en 75:a, stor som ett kylskåp ungefär...


Vad har den fär effekt (kW)? Det var nog det han menade med sin fråga om storlek.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
7,5 kW. Ingen inbyggd elpatron som standard.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Yazzman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
LOGGEN
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2009, 10:27:33 »
Så där - nu givare på plats, och det blev ju en avsevärd skillnad i displayen - nu diffar in och ut KB på 5-6- grader...

Provade även att ställa ner cirkpumpen på tvåan i st f trean, med följden att den inte orkade returnera det vatten
som går i 15mm ledningarna, så den får stå på trean hädanefter. Måhända att man drar om ledningarna i framtiden...

*************************************************************************************************

Har loggat värdena på displayen ett tag nu och återger dem här - inväntar lite tips och visdoms ord om ni har några sådana.

RUMBÖR = 20 i alla fallen!


2 Januari Kl 14:00 (Kurva 40 används) - minus 7 utomhus - Givaren har bytts för en liten stund sedan.

Framled: Glömde logga
Returled: ----- " -----
Varmvat: ----- " -----

KB från: -4
KB till: 3


Drifttider

TS: 946
VP: 23105
VV: 3280

______________________________________________

2 Januari Kl 19:40 (Kurva 40 används) - minus 6 utomhus

Framled: 45 (43)
Returled: 41 (51)
Varmvat: 48 (44)

KB från: -5
KB till: 3


Drifttider

TS: 946
VP: 23111
VV: 3281
_____________________________________________________

3 Januari Kl 00:015(Kurva 41 används - bytte kurva för att se om värdena ändrade sig något) - minus 9 utomhus

Framled: 46 (44)
Returled: 43 (51)
Varmvat: 46 (44)

KB från: -5
KB till: 3


Drifttider

TS: 946
VP: 23116
VV: 3281

_____________________________________________________

3 Januari Kl 09:00 (Kurva 41 används) - minus 5 utomhus

Framled: 40 (42)
Returled: 36 (51)
Varmvat: 49 (44)

KB från: -4
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23124
VV: 3281

_____________________________________________________

3 Januari Kl 18:00 (Kurva 41 används) - minus 9 utomhus

Framled: 51 (55)
Returled: 47 (51)
Varmvat: 48 (44)

KB från: -4
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23131
VV: 3283

_____________________________________________________

3 Januari Kl 22:00 (Kurva 41 används, drar nu ner till kurva 39) - minus 10 utomhus

Framled: 46 (44)
Returled: 43 (51)
Varmvat: 47 (44)

KB från: -5
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23136
VV: 3284
_____________________________________________________

4 Januari Kl 10:00 (Kurva 39 används) - minus 13 utomhus

Framled: 45 (45)
Returled: 42 (51)
Varmvat: 46 (44)

KB från: -5
KB till: 2


Drifttider

TS: 946
VP: 23147
VV: 3284
_____________________________________________________


Såsom jag ser det går inte varmvattenberedaren eller elpatronen i onödan, men kompressorn verkar ju
ha en milt uttryckt vriden uppfattning om när den kan sluta jobba... Har hört den slå av i några få
5-minuterintervaller under de här dygnen - annars går den oavbrutet.
Det gör ingen skillnad på värmen i huset vilken kurva jag har, och något borde man väl känna även
om man bara byter till närliggande kurva?

Är det jag som inte fattar hur det funkar, eller går kompressorn trots att den inte behöver? 
Följdfrågan lyder isåfall: Varför?


Tack för att ni orkar ta er tid att läsa allt och svara!
265 m2 uppvärmt (cirka 225 till 22 grader).
Källare - Entréplan - Inredd vind
Huskropp byggd 1948 med "dubbla" stommar.
Tillbygge 1966 med isolerat regelverk.
Originalfönster så när som på ett nytt badrumsfönster och två nya altandörrar.

Polarheat 18kW luftvattenpump (on/off, monoblock)
Polarheat 500L acktank (inkl elpatron 6kW)
Shunt m motor & innegivare från ESBE: VRB143, CRA110, CRB100

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Hej. Det verkar ju som vp inte ger ngt och differansen på borran är 6-7 grader har du kollat i filtret på den sidan, antingen så är det lite igensatt eller så kan du ju prova med att höja den andra cirk.pumpen denna gången till maxläge, alltså den som sitter på de isolerade rören. Står en på max är det täppt i filtret troligtvis.
Om du kan se ngt synglas,siktglas på 1 utav rören till kompressorn hur ser det ut där under drift??
Alltså 3 graders deta och du sa att den inte klarade med läge 2?? Vadå orkade e den slut då eller??
Radiatorn med de 15 rören e den helt öppen?? har du kollat stiftet på termostaten, eller kände du bara på rören??
Mest kyla men lite värme också

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!