0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låter ju betryggande.Ska man kanske vrida ner kurvan på pumpen så den slipper jobba så hårt, och istället köra lite hårdare med luftvärmepumpen, vad tror ni??Det kan ju inte vara nåt vidare bra rent energimässigt/ekonomiskt när pumpen står och tuggare på -900 gradminuter hela tiden.
Nibe´n lämnar kring 3.0 i COP vid dessa temperaturer, du har inte skrivit vad du har för L/L-pump, så jag kan inte svara på om den har samma COP, men jag tror inte det är speciellt många som har 3.0 i COP inräknat avfrostningarna vid -50/-100!Låt du din Nibe jobba på, det gillar den.
Citat från: pricken skrivet 30 december 2008, 20:52:04Nibe´n lämnar kring 3.0 i COP vid dessa temperaturer, du har inte skrivit vad du har för L/L-pump, så jag kan inte svara på om den har samma COP, men jag tror inte det är speciellt många som har 3.0 i COP inräknat avfrostningarna vid -50/-100!Låt du din Nibe jobba på, det gillar den.Pumpen kräver ju tillskott vid minusgrader ute, då tror jag att luftvärmepumpen har bättre cop än elpatronen, och är ett bra tillskott.Så kör vår/höst och toppa med luftvärmepumpen vid behov, det blir inte så kallt i västmanland, inte långa perioder iaf.
Din Nibe är lite underdimensionerad, skulle nog vart en 8:a.
Påstår bara att luftvärmepumpen är bättre som tillskott (ekonomiskt)än vad elpatronen i Niben är.