0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En funktion som borde finnas på en pump,som jag kan sakna ibland.Är att pumpen kan själv öka börvärdet,om utetempen skulle sjunka under dagen/natten.För det händer ju ibland,att det kan vara typ -5 ºC då man åker på jobbet,men under dagen sjunker tempen ned till -10 ºC el kallare.Och då kanske inte det inställda börvärdet räcker till,för att hålla den temp man vill ha?Att man tex ställer in börvärde 21 vid -5 ºC,men sjunker tempen under -10 ºC,så skall pumpen höja börvärdet till tex 23-24.Och blir det kallare så höjer den fler steg.Och om utetempen skulle stiga igen,så kan den sänka börvärdet igen.Men det är möjligheten,att pumpen själv höjer börvärdet,som jag tycker är viktigast.Speciellt om man är borta över en helg tex.
Citat från: Tempeldog skrivet 30 december 2008, 10:54:55En funktion som borde finnas på en pump,som jag kan sakna ibland.Är att pumpen kan själv öka börvärdet,om utetempen skulle sjunka under dagen/natten.För det händer ju ibland,att det kan vara typ -5 ºC då man åker på jobbet,men under dagen sjunker tempen ned till -10 ºC el kallare.Och då kanske inte det inställda börvärdet räcker till,för att hålla den temp man vill ha?Att man tex ställer in börvärde 21 vid -5 ºC,men sjunker tempen under -10 ºC,så skall pumpen höja börvärdet till tex 23-24.Och blir det kallare så höjer den fler steg.Och om utetempen skulle stiga igen,så kan den sänka börvärdet igen.Men det är möjligheten,att pumpen själv höjer börvärdet,som jag tycker är viktigast.Speciellt om man är borta över en helg tex.Hej Anders! Hur menar du nu?? Menar du att innetempen sjunker ifh till inställt börvärde/innetemp när det blir kallare ute eller?? För annars så skall ju pumpen innehålla inställd innetemperatur även om det skulle bli kallare ute, under förutsättning att pumpen orkar med vill säga.Själv upplever jag att det blir något varmare inne (ca +1 ºC) när utetemperaturen sjunker ned lite ordentligt, men vad detta beror på vet jag inte. Jag märker detta framför allt på min Toshiba, men faktiskt även på min Panasonic i källaren, och om det nu kanske beror på att de går hårdare oftare och längre stunder när det blir kallt ute eller om det är något annat som styr detta vet jag heller inte. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 30 december 2008, 15:47:18Citat från: Tempeldog skrivet 30 december 2008, 10:54:55Hej Raffen! Jag menar att om utetempen sjunker rätt ordentligt.Låt oss säga ifrån -5 ºC ned till -15 ºC eller kallare,och här kan den sänkningen gå snabbt.Det har hänt att det sjunkit med 10-12 grader på någon timme,och då kan ju en pump som är inställd på börvärde 21 få problem,att hålla värmen i huset?Det är då jag skulle vilja,att den själv kunde öka detta värde till tex 23-24 eller högre,så att den kan hålla värmen i huset.Har själv varit med om detta,då man varit borta över helg,och utetempen sjunkit rejält(Ifrån -5 på fredag till -20 på lördag/söndag) under helgen.Då kan då inte mina pumpar hålla den värme jag vill ha,om jag bara har ställt dem på 20-21.Jag har svårt att tro,att detta bara drabbat mig?/Anders studs
Citat från: Tempeldog skrivet 30 december 2008, 10:54:55
Då är vi på samma våglängd Raffen ThumbsupDu har rätt i att de inte hänger med riktigt,men det händer som sagt bara,då det blir rejäla temperatursänkningar.Nu händer inte det så ofta tack o lov. Men att kunna få information om inne och utetemp via sms,och då kunna justera börvärdet med ett sms vore ju rätt bra.Men jag brukar dra upp börvärdet,om jag vet det skall bli kallare,och då är det inga problem med värmen./Anders studs