0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
22kwh*31=682kwh ....1500-682=818kwh.....kanske ska kolla din hushållsel innan du kollar värmen.......
Tyvärr verkar det som om du har under dimensionerade golvvärmeslingor i sovrummen. Detta kan du inte komma tillrätta med genom att sänka temperaturen i de övriga rummen. Det finns bara en väg att gå, och det är att köra på en högre kurva för att få upp temperaturen på slingorna, eller att komplettera med extra radiatorer under fönstren exempelvis.
Jag ser att du även har en FTX ventilation. Jag kopplade själv in min nyinstallerade i dec-08. Tyvärr så har jag varit tvungen att dra ner den på lägsta hastigheten nu när det blivit kallt ute. När den är igång så tappar man 20% av den varma luften varje halvtimme. Man måste också vara vaksam på, vid vilken temperatur värme elementet går in. I början hade jag ställt det på 20 grader, vilket medförde att tillsatsvärmen låg i och värmde praktiskt taget hela tiden. Jag ringde då leverantören som sa att man bör ställa in ca 17 grader i stället. Suger man ut ca 21-22 grader får man då igen ca 17 grader. Men jag tyckte inte att det räckte så nu har jag ställt in på 12 grader för att blockera tillsatsvärmen på FTX:n. Jag har ett ganska kraftfullt aggregat eftersom jag har ett stort hus. I medium läget tar det ca 300W i timmen, och det blir ju över 10 kW per dygn. Lägger man sedan till att tillsatsvärmen går in, (min är på 1000W) så kan det bli en dyr historia. Jag vet att ditt aggregat är lite mindre än mitt, men jag tycker att du ska vara observant. En tillfällig lösning kan därför vara att du stryper tilluften en aning till sovrummen för att inte få in alldeles för mycket kall uteluft.
Normalt för FTX ventilation är att ventilationen ska vara balanserad, d.v.s det ska varken vara under eller övertryck. I vissa fall. som i mitt fall, när det är frågan om att ventilera bort markradon, så justerar man flödet för att skapa ett litet övertryck, för att motverka att radon inte dras in ifrån marken. För då skulle ju ventilationen få en negativ effekt. Hur det är i ditt fall vet jag inget om, men på vissa aggregat så kan man individuellt styra motorerna vid injusteringen. Finns inte den möjligheten så bör man ha spjäll på stamledningarna strax efter aggregatet, som man kan strypa in och balansera flödet med.