Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?  (läst 3141 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« skrivet: 28 december 2008, 12:33:30 »
Vi har en lite diskussion på loggforumet, och jag lyfter upp denna fråga här.
Vilken teknik idag fungerar bäst för att detektera is/frostuppbyggnad på utedelens förångare på en värmepump.
Är det ren temp-mätning, en fuktsensor i kombination med temp eller någon slags kontakt som känner av beläggningen på lamellerna ? Oavsett tekniken så är ju frost/isuppbyggnaden all värmepumpars akilleshäl, och väder typ londondimma med pendlande minus/plus och lite duggregn är väl det vi kan kalla för worst-case scenario.
Vilka tekniker och komponenter finns det idag?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35046
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2008, 13:36:44 »
Man skulle kanske kunna tänka sig en optisk läsgaffel limmad mot förångarens utsida.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se (http://www.energibutiken.se)
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se (http://www.poolforum.se) och: www.atvforum.se (http://www.atvforum.se)
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2008, 13:41:20 »
överhettningen=värmeupptagningsförmågan försvinner i takt med isuppbyggnad.
lätt att dektektera med givare.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2008, 19:56:27 »
Hej
Det finns mätare som mäter istjocklek. Kostar cirka 100000:- och fungerar dåligt.
Vi använder dessa på jobbet för att förhindra att is sugs in i gasturbiner. Is in i kompressor blir kompressor sallad = DYRT
Hus som helst så låter ACE förslag bäst
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2008, 21:00:58 »
överhettningen=värmeupptagningsförmågan försvinner i takt med isuppbyggnad.
lätt att dektektera med givare.

Jag har tryckt in en temp-prob i förångaren direkt före matningen in till kompressorn, och ser att ju mer isbildning/frost som byggs upp på förångaren, desto kallare blir förångaren, vilket också sammanfaller med sämre luftgenomströmmning pga luftmotståndet pga frostbeläggningen.

Exempel: Vid nyavfrostning med -5 ºC utomhustemp, mäter förångaren -7,5 ºC .
Precis före en avfrostning mäter förångaren -22 ºC.
Alltså är summaskillnaden 2,5 ºC vid helt ren förångare
Summaskillnad vid halvt igenisad blir 17 ºC

Men avfrostningen på pumpen styrs av en sensor som sitter på hetgasröret som lötts på inkommande och första retur i innerdelen, vilken då mäter hetgaserna minus loopen i innerdelen. Hetgaserna pendlar runt +67 och sjunker mycket saktare i temp än temp i förångaren före kompressorn, så då borde det vara större felmarginal att mäta på hetgaserna än temp i förångaren på utedelen.

Är min teori rätt i att om man mäter temp i förångaren direkt före matningen till kompressorn och sen har en sensor som mäter utetemp och en krets som räknar ut summaskillnaden borde då detta vara säkrare en att mäta på hetgaserna, med tanke på att hetgasen kan få högre temp vid kylmedelsbrist och då lurar övervakningen = igenisning.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2008, 21:43:34 »
överhettningen=värmeupptagningsförmågan försvinner i takt med isuppbyggnad.
lätt att dektektera med givare.

Jag har tryckt in en temp-prob i förångaren direkt före matningen in till kompressorn, och ser att ju mer isbildning/frost som byggs upp på förångaren, desto kallare blir förångaren, vilket också sammanfaller med sämre luftgenomströmmning pga luftmotståndet pga frostbeläggningen.

Exempel: Vid nyavfrostning med -5 ºC utomhustemp, mäter förångaren -7,5 ºC .
Precis före en avfrostning mäter förångaren -22 ºC.
Alltså är summaskillnaden 2,5 ºC vid helt ren förångare
Summaskillnad vid halvt igenisad blir 17 ºC

Men avfrostningen på pumpen styrs av en sensor som sitter på hetgasröret som lötts på inkommande och första retur i innerdelen, vilken då mäter hetgaserna minus loopen i innerdelen. Hetgaserna pendlar runt +67 och sjunker mycket saktare i temp än temp i förångaren före kompressorn, så då borde det vara större felmarginal att mäta på hetgaserna än temp i förångaren på utedelen.

Är min teori rätt i att om man mäter temp i förångaren direkt före matningen till kompressorn och sen har en sensor som mäter utetemp och en krets som räknar ut summaskillnaden borde då detta vara säkrare en att mäta på hetgaserna, med tanke på att hetgasen kan få högre temp vid kylmedelsbrist och då lurar övervakningen = igenisning.
precis !
skillnad i tempen på suggasröret (suggastemp) och förångningstemp = överhettning !
när dessa sammanfaller är energiupptaget för litet för att kunna förånga all vätska = påfrusen !!
lägger man även till en viss temp-skillnad som krävs mellan utetemp och förångningstemp för att godkänna avfrostning så slipper man onödigt täta avrostningar vid extremt kallt ( då energiupptaget är så lågt att man annars kan trigga onödiga avfrostningar)
och man har en riktigt smart avfrostning !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken teknik för frost/isuppbyggnad anses bäst idag?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2008, 11:22:00 »
skillnad i tempen på suggasröret (suggastemp) och förångningstemp = överhettning !
när dessa sammanfaller är energiupptaget för litet för att kunna förånga all vätska = påfrusen !!
lägger man även till en viss temp-skillnad som krävs mellan utetemp och förångningstemp för att godkänna avfrostning så slipper man onödigt täta avrostningar vid extremt kallt ( då energiupptaget är så lågt att man annars kan trigga onödiga avfrostningar)
och man har en riktigt smart avfrostning !

Är då bästa placering för prob nr 1 direkt efter förångaren på 1/4-röret som går mot samlingsröret (1/2"), eller på 1/2 röret där alla 1/4-rör svetsats ihop som kommer från förångaren efter alla "loopar".

Den andra tilltänkta mätpunkten bör vara efter kapillär-röret, oavsett om returtemp är +45 eller +-0, så får jag nästan alltid runt 0-+2 ºC efter kapillär-röret innan den matar in i botten på förångaren, så om maskinen nästan är helt igenisad bör den begränsade energin även medverka till att det blir minus direkt efter kapillären efter sin loop i innerdelen.

Finns denna teknik redan på vissa L/L ?

Sen en annan notering på själva isbeläggningen, isen får ju formen av en tårtbit när den bildats i förångaren, och om avisningen inte blir 100% finns delar av denna tårtbitsform kvar, så när nästa period börjar fryser då denna "tårtbit" direkt fast i förångaren och bidrar till att sätta igen förångaren avsvärt snabbare. Om vi tänker oss att fläkten i utedelen efter en avisningsperiod kör i reverserat mode utan att kompressorn startar i c:a 5-10 sekunder, räcker ju detta tryck till att trycka ut "tårtbits-isen" som format sig efter förångaren, alltså bör man då få en bättre avisning.

När jag tittar på hur värmen transporteras i förångaren börjar den i botten och kör zick-zack uppåt i 4 olika sektioner, vilket innebär att den smältna isen rinner nedåt och bygger på isklumpar mot förångaren om avisningen inte är till 100%, vilket jag kan få fram genom att köra innertemp på runt +16 ºC.

Egentligen är det ju ganska dumt av en pump att dra igång kompressor och fläkt samtidigt, förångaren blir ju iskall direkt så att nedrinnande smältvatten fastnar i lamellerna/"tårtbitarna", egentligen bör ju fläkten dels reversera eller köra solo runt 10-20 sekunder för att få bort så mycket vatten/fukt som möjligt innan en ny period startar, just runt 0:an eller vid duggregn/dimma är det ju rena ismaskinen, det är då som det är som mest restis kvar i tråget efter en avisnng.
« Senast ändrad: 29 december 2008, 11:24:46 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!