jag är dålig på dimensionering å sånt.
80/60 65/45 55/45 vad står det för ? om jag gissar mig fram vad du menar så tippar jag på 55/45 eller 65/45.
men de är gamla fina element med stora flänsar nästan överallt. stammen är nog 1" rör och halvtum på elementen överallt. de 2 yttre toaletterna har sånna platta element. det funkar fint i ena badrummet men de beror nog på att de är större/avlångt i andra var de värre men de va skitsamma. de blir den värmen de blir.de är våran extra toa värmen så duger där. jag saknar ett element i hallen de skulle naturligtvis ha suttit kvar där men då skiter de sig med skoställ. är öppet mellan hall, kök å vardagsrum så ingen kall hall ändå. men jag missar ju helt klart effekt de är jag medveten om tror jag hade tänkt sätta ett mindre där sen, de som satt där är så j*vla stort/djupt. köket har ett stort platt element en jävla miss anser jag för lite volym där. jag hoppas ni fattar vad jag menar för typ av element. innan körde jag olja och shuntstyrnnig, kunde hålla ca 20-21 grader i huset med en framledning på runt 40-45 grader vid dut.
fick välja mellan C7 och C9 har för mig att pumpen klarar 95-100% med C9 av husets toppeffekt.
de är då HTplus C9 jag kör (65 grader) i mitt fall utan Elpatron då jag vägrar köra den. eldar hellre bort tillskottet.
det är inget jag rekomenderar någon att göra. men eftersom jag sysslar med värmepumpar så känner jag att jag har kontroll på det. dessuton har mitt hus aldrig tappat värmen i huset för att den saknat tillskott även om jag inte kör pannan alls.
eldar olja just nu. vedelda som en tok på kvälskvisten oljan tog precis över. -16 grader ute här ungefär. har problem med min VXV men jag tror vi får hem nya LK shuntventiler förhoppningsvis imorn. ska bli kul å testa om man kan få dom att hålla tätt.körde inverterat på esbes ventil så den ligger i intryckt läge på systemet. de har funkat fint till ventilen/erna kärvat ihop.
annars gillar jag den lösnigen jag kör. värmepumpen shuntar pannan med extra shuntstyrningen som finns i reglercentralen och där parallell förkjuter jag 1-2 grader högre och 1,5 grad högre värmekurva än vp:ns kurvor. på så sätt kan jag köra olja och ved utan att vp går igång på retur tempen. sen när pannan tas ur bruk så kör vp igång. den ända missen är att shunten öppnar för fullt å vp laddar även pannan så har en liten förlust där. men den är nog rätt obefintlig. eftersom shuntmotorn smidigt kan tas lös så tar jag bort den och sätter shunten på noll dom gångerna jag kommer på att pannan inte används. brukar ibland som denna gång öka rumskurvan lite högre när jag kör ved. å sen sänka den när jag kör vp så tjänar man lite extra. då tar de en stund innan husets temp sjunker 1-2 grader medans vp går på lägre temperaturer en stund. nu har vp fått vila nån vecka p.g.a min vxv ventil. så kör just nu kontinuerlig drift på kallpumpen och gick från ca 3 grader till 5-6 plus grader på kallsidan. vet inte varför men mitt borrhåll kanske laddat jordslinga eller tvärtom. just nu står vxv på varmvattenladdning sen dragit ur strömmen till vxv:n värmepumpen kommer inte att larma så länge pannan är igång.
har även knäckt bort vp:ns varma grader från +10 och varmare står allt på lägsta. allt för att VP inte ska hoppa igång då huset inte behöver värme. anledning eftersom vxv är inverterad måste sommarurkopplingen sättas på 30grader alltså mer eller mindre ur funktion. annars faller min idé om att köra vxv i intryck läge på systemet och ladda varmvatten när den är utdragen. detta har inte funkat bra för mig. har för skitigt system de funkar jättebra tills vxvn kärvar esbes ventiler har för klena motorer dom drar å stannar i halvläge. ska spola ur de när jag byter till LK ventilen sen.
undrar ni hur f*n jag kan köra olja. så beror de på att den oljan har jag fått är "spill" från diverse oljetankar jag klippt isär

vart lite mycket offtopic men kunde inte låta bli att berätta min fina lösning. studs