Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: markslingan blir högsta punkten  (läst 2647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
markslingan blir högsta punkten
« skrivet: 27 december 2008, 15:12:48 »
tjenare
skall till att instalera vp med markslinga i fastigheten
nu är det så att åkern där jag tänkt gräva lutar upp från huset + att det är i källaren som pumpen skall så det innebär att slingan ligger i ett högläge i förhållandetill pumpen.
vad tror ni behövs det ett stick på kb-slingan för luftning eller hur har ni löst det??
mvh Micke

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #1 skrivet: 27 december 2008, 15:19:04 »
Fyller du slingan med en rejäl jetpump och låter den gå i någon timma slipper du luft och behöver inte ha någon luftning på högpunkt.

Däremot kanske du måste använda ett tryckkärl istället för det vanliga expansionskärlet till slingan.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #2 skrivet: 27 december 2008, 22:08:58 »
jaha okej det lÃ¥ter ju lovande ........ja tryckkärl hade jag tänk att använda......men dÃ¥ kommer nästa frÃ¥ga..vad för tryck  skall man ha pÃ¥ slingan är det lagom med ett bar kanske???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #3 skrivet: 27 december 2008, 22:15:15 »
Hur högt över expansionskärlet kommer slingan på högsta punkten?
Är det inte mer än 5 meter behöver du inte ha ett tryckkärl - kör med det medföljande och trycksätt med 0.5 bar över markslingans högsta punkt. (1 meter = 0.1 bar)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #4 skrivet: 27 december 2008, 22:38:27 »
Jag hade ochså uppfärsbacke och satte ett T med lock på högsta punkten. Trots installatörens kraftiga pump har mindre mängd luft samlats där efteråt.
Jag satte en stoppkran under volymkärlet. När jag vill kolla om det finns luft på högsta punkten stänger jag kranen, öppnar locket på T. Är det luft så är det bara att fylla på brine. Känns tryggt att kunna kolla och fylla på om det behövs. Sedan öppna kranen och köra som vanligt.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #5 skrivet: 27 december 2008, 23:29:08 »
högsta punkten kommer att ligga ca 4-5 meter över kärlets placering.....................
Infoga citat
Jag hade ochså uppfärsbacke och satte ett T med lock på högsta punkten. Trots installatörens kraftiga pump har mindre mängd luft samlats där efteråt.
Jag satte en stoppkran under volymkärlet. När jag vill kolla om det finns luft på högsta punkten stänger jag kranen, öppnar locket på T. Är det luft så är det bara att fylla på brine. Känns tryggt att kunna kolla och fylla på om det behövs. Sedan öppna kranen och köra



har du satt ett stick på slingan då menar du och en inspektionsbrunn eller hur har du löst det??

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #6 skrivet: 28 december 2008, 09:03:08 »
Jag har gjort en inspektionsbrunn pÃ¥ högsta punkten.  Jag fick vid installationen hjälp med att sätta dit ett T med skruvlock. Det finns alltsÃ¥ sÃ¥dana luftningsanordningar att köpa. Köpte den av en borrare.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2009, 17:14:20 »
I och med att vatten bär med sig gas så spelar det ingen roll om pumpen går en stubd man får bara bort luftfickorna för stunden. De kommer bildas luftfickor igen då luften i vattenet sakta fäller ut. Denna prosess går extra långsamt i en köldbärarslinga då kallt vatten klarar bära mycket mer gas än varmt. Ett alternativ är att ha en Avgasare gående under första tiden efter igångsättning. Då blir man av med de inblandade gaserna men det blir nog dyrare än att göra en luftning i högpungten.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2009, 19:47:51 »
hallo igen
blir det någon skillnad om man trycksätter brine sidan med tex 1 bar vad gäller luft/gas utfällning o blir det lättare för brine pumpen att pumpa runt vätskan?? eller
mvh micke

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: markslingan blir högsta punkten
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2009, 09:57:43 »
Enda skillnaden är att luftens volym är reducerad halva vid 1 bars övertryck. Fenomenen blir de samma. Angående hur lätt det blir att pumpa runt vätskan så gör det ingen skillnad på vätskan. Därimot om man har luftfickor så blir de ju hälften så stora. Därigenom kan det bli lättar att få cirkulation men höjt tryck är inte rätt väg att gå utan luften skall bort.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!