Hej
Har kört igång en Ultimate 5500E pump mot en tank såld av sirius med kondensorslingan i tanken. Har kört med en 4,5 kW elpatron tidigare i samma tank, har då klarat mig till en utetemperatur på ca -7° -10° beroende på blåst m.m. utan att temperaturen i tanken har minskat.
Nu orkar inte pumpen att hålla huset vid +5 till 0 ° så den ger troligtvis inte mer än 2.5 till 3 kW i medeleffekt ut
.
Har läst en hel här på forumet de motsvarande pumparna som säljs i Sverige med samma utedel, där nämns att de tar ca 7,3 A vid full last min tar ca 6 A, har dock lägre kondenserings temp.
Har en hetgas temp på 70 till 75° och kondensatet har en returtemp på ca 32°. Tankens övretemp. är 65° en bit under mitten ca 40 och längst ner 30(under patronen) Har elpatronen inställd på ca 40° sitter ca 20 cm ovanför tankens botten.
Har inte mätt upp kondenseringstrycket borde rimligtvis vara motsvarande 35-40°.
Har provat fylla på gas men tycker inte att det ändrar så mycket. Hur mycket gas kan man förvänta sig att den slingan kräver i extra fyllning? Grundfyllningen i utedelen är 1.18kg och det är väl samma som sitter i de med dubbelrörsväxlare, i min tank är slingan 15 m med en innerdiameter på 18mm.
Vad tror ni ger den inte mer eller skall jag fylla mer tills strömmen närmar sig 7.2 A?
Har även skickat en fråga till Ultimate men de brukar inte vara så snabba med svar....Och i det här fallet har de inte sålt alla delar.
Jo ja visste att det kunde bli lite injusteringsproblem