Hej !
Jag har en liten fundering om den 4:e körningen (den till 55 grader).
I januari skall vi ev åka utomlands - 3 veckor ev längre- och min fundering är då om den 4:e körningen behövs.
Under den tid vi är borta stänger vi av allt vatten och jag sänker naturligtvis värmen i huset ( genom att använda semesterinställningar och/eller nattsänkningar)
Och under denna tid behöver vi ju absolut inget varmvatten och eftersom den 4:e körningen till 55 grader väl endast är till för att hålla varmvatten tempen uppe, så tänkte jag att "ta bort" denna körning genom att i fabriksinställningarna ändra från VP max 55 grader till exempel 50 grader eller lägre.
I mitt fall är det nämligen så att om det är minusgrader ute så är det nästan omöjligt för VP att komma upp i 55 grader vid den 4:e körningen. Följden blir att VP aldrig stannar utan bara går och går. Sist när det var flera minusgraderca en vecka, så gick VP utan det minsta avbrott i över 5 dygn i sträck !!
Jag tycker det verkar ganska onödigt att ha "igång" dygnet runt, när det inte behövs något varmvatten eller en hög innetemp.
Jag har provat att "ta bort" den 4:e körningen nu några dagar och det har gått utan några problem. Och VP har gått jämt och fint med lika långa körningar och lika långa vilopauser hela tiden. Och inte har det gått åt mer kWh-timmar heller.
Min fråga är egentligen bara om den 4:e körningen till 55 grader enbart är för att hålla varmvattentempen uppe eller om det är av något annat skäl (än möjligtvis det ekonomiska) som man skall låta VP komma upp i 55 grader