Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?  (läst 5960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« skrivet: 20 december 2008, 04:45:07 »
Ultimate annonserar nu ut att man tömmer hela sitt lager, sättet att få köpa till dessa "specialpriser" liknar följetongen med Kameraexperten här i Sverige som nu valsar runt i pressen, så här skriver Ultimate på sin hemsida ordagrant:

Lagertömningspriser gäller endast beställningar genast och betalning genast med kreditkort eller till vårt konto i Finland Handelsbanken IBAN: FI8131313001258128 SWIFT: HANDFIHH Faxa över kvittot 0035826355169. Beställ först på vår hemsida, välj som betalningssätt " 1 girering" och skriv i fältet tilläggsuppgifter " Betald till Handelsbankens konto". När du betalar skriv i betalningens meddelandefält ditt eget namn (samma namn som på beställningen är gjord i) samt produkten du beställde.

Med tanke på de som råkat illa ut avseende Kameraexpertens agerande skall man enbart använda kreditkort, absolut inte betalkort eller förskottsbetala via bank om det finns minsta tvivel, annars är man torsk på pengarna.
Om någon i Finland vet något mer är vi tacksamma för all info.

När Kameraexperten konkade skedde följande:
1:  http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=112696
2:  http://www.prisjakt.nu/nyhet.php?id=1755
3:  http://minhembio.com/nyheter/1755

Därefter inslag i ABC-nytt samt alla rikstidningar.



Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2008, 10:03:51 »
Ultimatemarket har kreditvärdighet AAA, utfärdat så sent som augusti 2008. Så jag är inte det minsta orolig för att de skulle göra konkurs. De har sålt en massa luftvärmepumpar i år.
Vad gäller betalningssätt så har de alltid kört med sättet "betala först, få varan sen". Detta är ett av de argument de använder för att förklara varför de är så billiga; deras egna kreditförluster å dylikt minimeras. Ifall de skulle skicka varan först och räkning sen skulle med all säkerhet en del kunder låta bli att betala, och förlusterna skulle snart synas i försäljningspriserna.
"ei luottomyyntiä – ei luottotappiokustannuksia – ei luottotappiolisää myyntihintoihin"
mvh
Sebbe

ps. jag arbetar inte för ultimate, har endast varit kund hos företaget två gånger ds.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2008, 12:28:12 »
Anledningen till min oro är att det nu har börjat komma trådar här på forumet från folk som inte kan få kontakt eller service med firman i olika ärenden, vilket brukar vara den första varningssignalen, kreditvärdighet går tyvärr att "justera" med också.

Så tillsvidare är mitt råd: Köp enbart på kreditkort, som man kan ringa till banken och stoppa köpet om det börjar bli problem, de andra nämnda betalningssätten innebär personlig förlust om något händer med företaget, se det färska exemplet ovan från svenska Kameraexperten.

Naturligtvis är Ultimarket välkomna med en kommentar, syftet är inte att svartmåla, men när samma produkt har 2 olika priser beroende på betalningssätt samt att samma produkt klassas på 2 olika sätt (se 5500 samt 5500E) som sen anges med samma data börjar det bli lite väl svajigt, och några trådar här om att det inte går att få kontakt med Ultimate spär på misstankarna.

Kommentarer/upplysningar om företaget är välkomma.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2008, 15:42:53 »
Anledningen till min oro är att det nu har börjat komma trådar här på forumet från folk som inte kan få kontakt eller service med firman i olika ärenden, vilket brukar vara den första varningssignalen, kreditvärdighet går tyvärr att "justera" med också.

Så tillsvidare är mitt råd: Köp enbart på kreditkort, som man kan ringa till banken och stoppa köpet om det börjar bli problem, de andra nämnda betalningssätten innebär personlig förlust om något händer med företaget, se det färska exemplet ovan från svenska Kameraexperten.

Naturligtvis är Ultimarket välkomna med en kommentar, syftet är inte att svartmåla, men när samma produkt har 2 olika priser beroende på betalningssätt samt att samma produkt klassas på 2 olika sätt (se 5500 samt 5500E) som sen anges med samma data börjar det bli lite väl svajigt, och några trådar här om att det inte går att få kontakt med Ultimate spär på misstankarna.

Kommentarer/upplysningar om företaget är välkomma.

Enligt egen erfarenhet, lätta att få kontakt med, bra service och garanti men lite tröga i handläggningen från björneborg som är centrallager. Kontaktperson för export heter Bo Rönnback och är en trevlig prick. Obs! jag är bara en kund som köpte en pump i Juni 2008 till min son i stockholm och som fungerar utom att en del småprylar som bl.a vibrationsdämpare är av dålig kvalitet.
/Alli

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2008, 21:27:57 »
Obs! jag är bara en kund som köpte en pump i Juni 2008 till min son i stockholm och som fungerar utom att en del småprylar som bl.a vibrationsdämpare är av dålig kvalitet.
/Alli

Richard här på forumet säljer special-dämpare som fått mycket positiv feedback, gå in på hans webshop o kolla om det kn vara något för er pump.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2008, 21:30:50 »
Obs! jag är bara en kund som köpte en pump i Juni 2008 till min son i stockholm och som fungerar utom att en del småprylar som bl.a vibrationsdämpare är av dålig kvalitet.
/Alli

Richard här på forumet säljer special-dämpare som fått mycket positiv feedback, gå in på hans webshop o kolla om det kn vara något för er pump.

Man får tacka för upplysningen
/
Alli

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2008, 22:43:12 »
Jag fick ett personligt brev från Ultimate i förrgår ang fritidshusköp, så jag tror att dom är igång 100% ännu.

Ultimate har ju betydligt mer än bara värmepumpar på sin säljlista.

Men, jag kan ju ha fel.......
« Senast ändrad: 20 december 2008, 23:10:04 av Gonzo »
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eventuell varning -vad är storyn om Ultimate ?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2008, 08:28:34 »
Ingen kan förneka att "Ulti" har haft lite underliga saker i sin historia, dock verkar det vara förbi nu. Bolaget är ju stort och har en mängd produkter till salu och säljer tillochmed dem ;)

I dagens snabba informationsvärld kommer inget etablerat företag undan med att vara tysta och förtegna i reklamationsfall, båda parter vinner på snabb och rättvis information!

Större problem har dykt upp och det är dessa värmepumpsförsäljare/montörer som gör ett snabbt jobb och sedan försvinner. De kallas för Hiace män och har nog koll på situationen, de vet allt och kan allt...
Av "Ultis" maskiner är säkerligen massor installerade av en montör i paketbil utan namn, telefon-numret är av typ prepaid
Varför?
Jo, av kutym (importöravtal?) i Finland så gör inte en etablerad kylfirma jobb med andra märken än de har kontrakt med vilket gör att den gråa marknaden tar över en mängd av dessa fristående installationer.
Har själv fått svaren; har inte tid just nu/ dom e ju importör på maskinen, de skall ha kontrakt...
Resten behövs inte skrivas tomte::
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!