Hej tompha
Läs den här tråden så tror jag du får många tips. Styrsystemet för Nibe 1230 uppfattar jag som i stort sett likvärdigt det för 2025 eller har jag fel?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4247.10Viktigast är väl att tillskott inte går in mer än nödvändigt. Ställ gradminuterna för tillskottet till minst 5 gånger gradminuterna för värmepumpsstart.
Huset kommer i stort sett att behöva den energi som förbrukas vid önskad inomhustemperatur i förhållande till rådande väderläge oavsett vad du gör för justeringar på pumpen, men du kan få en jämn komfortabel temperatur och minskat antal starter, som diskuteras flitigt här.
Kompressorena i dagens värmepumpar är konstruerade att tåla tillräckligt antal starter under dess livstid ändå.
Det finns som sagt var massor av info här på forumet från skickligt yrkesfolk och väl så kompetenta amatörer som är villiga att dela med sig.
Man kan dock inte få allt serverat vet jag av egen erfarenhet. Sök på informationsfunktionen så finner du mycket.
tomte::
//Peter