Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310P - kan man stänga av varmvattenberedning när man inte är i fritidshuset  (läst 4036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alinder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Bygger fritidshus på 115 kvm på västkusten och tittar på att ta en Nibe 310P frånluftsvärmepump. Vi är i stugan mest på sommaren men en del på vintern och kommer att ha ca 8 grader temp i huset även när vi inte är där.
Men jag har läst i andra trådar att det sliter hårdare på kompressorn när den ska göra varmvatten, och då slog mig tanken att när vi åker hem från landet så borde man stänga av varmvattenberedningen och pumpen behöver alltså bara ägna sig åt att göra lågtempererat radiatorvatten under de ganska långa perioder som vi inte är där.

Har detta någon effekt?

Om det är så skulle jag vilja kunna fjärrstyra pumpen så att den börjar värma varmvatten igen när vi ska sätta oss i bilen och åka till landet. Kan man det med 310P?

/Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
310P jobbar med fast kondensering, den värmer pannvatten/varmvatten samtidigt och shuntar sen fram pannvattnet till radiatorerna. Panntemp går inte att styra på en 310P utan den jobbar alltid mot 51-54 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alinder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
OK, tack för snabbt svar. Men finns det andra fabrikat som då passar bättre för vår situation med långa perioder av att inte behöva göra varmvatten?
/Anders

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag svarar inte på din fråga, men du bör nog kolla först om det går att använda en FLVP för underhållsvärme. Tanken med en FLVP är ju att ta tillvara på den 20 gradiga värmen i inomhusluften innan den skickas ut. En 310P kanske sänker temperaturen från 20 till 5 grader. Om man då endast har 8 grader in till pumpen kommer det nog inte att bli så bra?
Ett alternativ kanske är den kraftigare Comfortzone CE50 som kan sänka temperaturen ner till -20 grader men du får nog kolla med de olika leverantörerna.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Enligt mig är det onödigt att satsa på en 310 när ni ändå kommer att tillbringa den mesta tiden i huset på sommaren.

Ett alternativ är kanske att underhållsvärma med en LL-pump och göra varmvatten med en Nibe Fighter 100P eller en Compact Sol med paneler?

Det finns LL-pumpar med funktion för att styra den över telenätet. En VV-beredare med solslinga kan ge mycket gratis varmvatten. Skulle solen inte ge nog med varmvatten så finns ju elpatronen. Med en separat brytare för elpatronen så tar det bara några minuter efter att ni har anlänt tills ni har varmt vatten.

Jag skulle själv ha satsat på en LL-pump med underhållsfunktion, en beredare med solslinga och sedan kompletterat det hela med fläktkonvektor för att ta reda på överskottsvärmen från solen på våren och hösten.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En variant är nordenberedaren med en fläktkonvektor och solpaneler till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad alinder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Oj, tack för alla svar. Nu har ni satt griller i huvudet på mig.

Men jag vill nog ha vattenburet och radiatorer, vi kanske flyttar ut på heltid om ett antal år och då känns det bra att kunna byta värmesystem mer fritt. Men solvärme var en bra idé.

Finns det någon pump/panna som passar för min spec:
  • Vattenburet till radiatorer
  • Bara underhÃ¥llsvärme 8 grader pÃ¥ vintern
  • SolfÃ¥ngare ska kopplas till systemet

Tacksam för alla tips!!!

/Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!