Tänker ta upp en idé som jag hade på tapeten för c:a 1 år sedan, som dock ingen då orkade kolla upp, problemet var då att vi här i Sth inte får svinkyla på -25 ºC, och få här kör få med "garage-uppvärmning" på 16-18 ºC.
Principen går helt enkelt ut på att låta hetgasröret magasinera lite värme. När en L/L går i normaldrift skickas de heta gaserna in via hetgasröret (det tjocka) till innerdelen där värmen fälls ut och sen går den varma vätskan tillbaka till utedelen via det smala vätskeröret. På det tjocka röret tar man då av c:a 1 m av isoleringen (inomhus) och dockar på en stor aluminiumbit eller annan metallbit som ligger dikt mot hetgasröret så hela denna metallbit värms upp till samma temp som hetgasröret ( gärna med s.k kylpasta), därefter isoleras hela detta "paket".
Tågordningen blir då följande:
Pumpen startar som vanligt, hetgaserna pumpas in där gaserna går upp i temp till visst värde som innerdelen känner av.
Under denna process är den extra metallbiten kallare så uppvärmningen av innerdelen bör ta c:a 1 min längre tid för att hetgaserna även ska värma upp metallbiten. Beroende på hur maskinen jobbar och utomhustemp kommer denna metallbit att ha en värme mellan 35 -40 ºC när maskinen efter en viss tid går över i avisningsläge.
När nu maskinen avisar stängs fläkten av både i innerdel och utedel och kylmediet vänder via 4-vägsventilen, nu kommer istället kallt kylmedium att pumpas in via det smala vätskeröret mot innerdelen där kondensorn då ska ta upp värme från rummet och sen transportera ut det till utedelen via det grova gasröret där då kompressorn ska kunna värma utedelens förångare så att isen smälter.
Har man nu typ "garage-värme" eller lågt ställd värme i huset typ +16 ºC eller kallare räcker inte energin som följer med ut, förångaren får mycket mindre värme (= mindre chans att smälta bort isen), med följd att utedelen isar igen, detta sker speciellt mycket vid fuktig väderlek runt 0 grader där det är som mest kritiskt.
Om man nu har adderar en metallbit på gasröret har denna då ackumulerat värme, när kylmediet nu vänder går det in via vätskerör-värms upp lite av innerdelens kondensor- och får sen extra värmetillskott när den passerar den varma metallbiten på vägen ut till utedelen där då kompressorn ska omvanlda detta till värme för att smälta isen. Kort sagt har vi då konstruerat en "värme-booster" för avisning som helt enkelt utnyttjar den inmatade värmen som vi får vid normal drift.
Hetgasrören brukar komma upp i runt +60, och detta sjunker i takt med isbildningen i utedelen där temp bör hamna runt 35-45 ºC på hetgasröret innan maskinen slår om till avisning. Att jag skriver metallbit av aluminium är helt enkelt att detta material lagrar duktigt med värme, att t.ex använda vatten avråds helt då kylrören får temperaturer runt -20 till -30 ºC vid avisningsläge.