Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp efterlyses!!!:'(  (läst 2136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp efterlyses!!!:'(
« skrivet: 13 december 2008, 20:05:27 »
 Hej jag har ett problem, eller flera orsakade av ett. Men först lite info om mitt hus:

*Ett LB hus från -69 med torpar grund på 109kvm
*Taskiga fönster som det blåser rakt igenom och här är ju bedrövligt kalla golv alltid
*Ett en rörssystem till radiatorerna
*En CTC ute del samt CTC Eco El innedel
*Bor i Skåne

Fick maskinen installerad för 3 mån sen men nu när det blev kallare började problemen.

Fråga 1:
"Motorskydd kompressor" har ploppat upp 3 gånger och det har jag fått förklarat för mig av elektrikern när han var här att beror på att spänningsfall.
Han säger att man ska ha 400?? in till huset men att jag när han mätte hade 386 och sen dippade det ner till 376. Han påstår att motorskyddet inte klarar detta och att det är opåverkbart. Så jag ringde till EON som är min leverantör av el och förklarade situationen och dom sa att det låg inom ramen för vad dom får ha som min/max till ett hus. Det känns ju lite surt att jag som betalt en massa pengar för en produkt bara får finna mig vid att den automatiskt slår över på ren el drift varje gång motorskyddet går in. Jag samtalade även med installatören som sa att vi skulle testa och koppla ut innegivaren för han trodde att den spökade. Nu har det gått 3 dagar sen händelsen och inget larm än men jag undrar givetvis om det är någon annan som vet vad som kan vara problemet och isf hur man ska lösa det.

Fråga 2:
Sen jag kopplat ut innegivaren så måste jag ställa in "Lutning" och "Justering" och jag tycker mest att instruktionerna är grötiga. Min installatör sa att han tyckte jag skulle sänka Lutningen till 48 och sätta Justeringen på 6. Visst det är ju inte minusgrader här inne men det ligger på 19,2 grader på morgonen och alla i familjen fryser. Jag satte mig idag och tittade i instruktionsmanualen och där stod att i "äldre hus med dålig isolering skulle man han Lutning 60 och 50 i en "normal villa"... Varför säger han då att jag ska sänka till 48??
Finns det någon som kan förklara hur jag ska ställa in så hade jag varit er förevigt tacksam.

Fråga 3:
Jag har som bekant ett en rörssystem och det står i instruktionsmanualen att man vid inställandet av rätt värmekurva ska ha alla termostat öppna. Om jag har det så har jag problem med att få ut värmen till radiatorerna längst bort från pumpen, nån som har förslag på hur man ska gå till väga?

Är tacksam för alla svar jag kan få.
Familjen Lundh
« Senast ändrad: 13 december 2008, 20:22:16 av SvenB »
Förstahus ägaren

Utloggad SvenB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp efterlyses!!!:'(
« Svar #1 skrivet: 13 december 2008, 21:15:03 »
Märket på cirkulationspumpen till radiatorerna är Grundfors och är fabriksmonterad. Hastighet 3.

Ang inställning av värmekurva menar du alltså Lutning 48-50 och Justering 0 eller?.
Varför står det Lutning 60 i manualen, ska gå uppåt från 48-60 till att man känner att det blir ett behagligt inomhus klimat??
Och vad ska man ha Justering till?? Ska jag bara låta den va??

Tacksam för svar!!
Förstahus ägaren

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp efterlyses!!!:'(
« Svar #2 skrivet: 13 december 2008, 22:05:09 »
Hej

För att få rätt temperatur i huset, måste värmeanläggningen på något sätt veta hur varmt vattnet till radiatorena ska vara i förhållande till utetemperaturen. Har man många och stora radiatorer, så behövs inte lika varmt vatten som om man har färre och mindre radiatorer. Därför kan det skilja en hel del, på vilken framledningstemperatur som krävs i olika hus. Därför låter man systemet jobba efter en värmekurva, som bestämmer vilken framledningstemperatur som bör hållas vid rådande utetemperatur. Det gäller då att hitta den mest lämpliga kurvan för respektive hus.

Om man tittar på lutningen av kurvorna i manualen till EcoEl, så ser man att vid -15º ute ger lutning 60 en framledningstemperatur på 60º, lutning 50 ger en framledningstemperatur på 50º,  lutning 40 ger en framledningstemperatur på 40º och  lutning 30 ger en framledningstemperatur på 30º.

Vid 0º ute ger ger lutning 60 en framledningstemperatur på cirka 47º, lutning 50 ger en framledningstemperatur på cirka 40º,  lutning 40 ger en framledningstemperatur på cirka 33º och  lutning 30 ger en framledningstemperatur på cirka 27º.

Det innebär att lutning 60 höjer framledningstemperaturen med cirka en grad för varje grad som utetemperaturen sjunker, lutning 50 höjer framledningstemperaturen cirka 0,67 grader för varje grad utetemperaturen sjunker, lutning 40 höjer framledningstemperaturen med cirka 0,5 grader för varje grad som utetemperaturen sjunker  och lutning 30 höjer framledningstemperaturen med cirka 0,25 grader för varje grad som utetemperaturen sjunker.

Det gäller nu att hitta rätt kurva för sitt hus, och då ska det helst finnas ett visst värmebehov, så runt noll grader eller kallare ute kan vara lagom att ställa in rätt kurva vid. Det är även bäst om alla termostater eller andra radiatorventiler står helt öppna, när man ställer in värmekurvan. Man kopplar då bort innegivaren och väljer en lutning man tror kan bli lagom. Man har väl ofta en aning om, vilken framledningstemperatur man behöver vid noll grader ute. Tror man att det blir bra med cirka 40º vid noll grader ute, börjar man med att välja lutning 50, som ger cirka 40º vid denna utetemperatur. Vet man inte alls vad man behöver för framledningstemperatur, får man gissa och prova sig fram.

När man har valt en lutning, får man vänta, tills innetemperaturen har stabiliserat sig, och se vad som händer. Blir det bra, är det ju bara att köra på den inställda kurvan. Blir det inte bra, ökar man lutningen lite ( eller minskar, om det blir för varmt ) och låter temperaturen stabilisera sig, och om det inte blir bra, fortsätter man att prova sig fram tills man är nöjd. När man hittat rätt lutning, kopplar man in rumsgivaren igen, så ger den en viss kompensering för sådant, som inte värmekurvan klarar av.

Om det sedan blir nödvändigt, kan man flytta den inställda kurvan rakt upp eller ned, genom att använda "justering". Då flyttas kurvan upp eller ned, utan att lutningen ändras, dvs framledningstemperaturen ändras fortfarande lika mycket för varje grad som utetemperaturen ändras, men den höjs eller sänks lika många grader som justeringen ändras vid en given utetemperatur. Om den inställda kurvan ger en framledningstemperatur på exempelvis 52º vid en viss utetemperatur, ökas framledningstemperauren till 54º, om justeringen ändras från 0 till 2.

Värmen i huset kommer att fungera bäst, om man har ställt in värmekurvan så bra som möjligt, innan rumsgivaren kopplas till. Rumsgivaren kompenserar visserligen för avvikelser mot den inställda innetemperaturen, men bara inom vissa gränser. Den fungerar bättre, ju bättre värmekurvan stämmer med husets värmebehov.

Det där med termostaterna är inte så viktigt på CTC, den värmer pannan och shuntar ut vattnet. Det är visserligen bäst med alla termostater öppna, men just CTC är ganska okänslig för om inte alla är öppna, som fallet är om man har växelventil mot radiatorerna.

//Ronnie
« Senast ändrad: 14 december 2008, 15:36:47 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SvenB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp efterlyses!!!:'(
« Svar #3 skrivet: 14 december 2008, 17:09:16 »
Jag ska genast ut och ställa in pumpen, nu förstår jag lite bättre. Tack för hjälpen!!! Thumbsup
Förstahus ägaren

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp efterlyses!!!:'(
« Svar #4 skrivet: 19 december 2008, 13:35:40 »
Hej.
Jag har ett betydligt större hus än du men liknande problem med fallande radiatortemp ju längre ut på slingan vattnet kommer.
Löste detta genom att sätta en större cirkpump (en 6 meters istället för 4 meters som är standard vid CTC leveranser). Vidare satte jag in trimventiler för att strypa ner den kortare av mina två slingor.

Dax studs

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp efterlyses!!!:'(
« Svar #5 skrivet: 19 december 2008, 15:38:01 »
En kommentar till fråga 1: Det stämmer att nätspänningen mellan faserna (huvudspänningen) numera nominellt är 400 V i Sverige. Men tillåten tolerans är - 10 % respektive + 6 % , så spänningen får variera mellan 360 och 424 V mätt som medelvärde över en längre tid. Tillfälligt får man vara beredd på att acceptera spänningar även utanför detta område. Normalt dimensionerad utrustning ska klara att starta och fungera, om än kanske inte lämna full effekt, ned till 20-25 % underspänning, alltså ner till 300-320 V.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!