Hej !
Det där med ljudstörning är nog väldigt individuellt och kanske också beroende på hur vinden ligger på. Jag har en Ecoel 1550 i mitt pannrum och har en EcoAir 107 placerad på norrsidan av huset med ett rördragningsavstånd på ca 8 m (inomhus 6 m och utomhus 2 m). EcoAiren är placerad utanför vår norra garagevägg och ca 2 m från vårt norra vardagsrumsfönster. Garaget är ihopbyggd med huset och en garagevägg och vardagsrumsvägg är gemensam.
Först var avsikten att placera EcoAiren precis utanför och nedanför vårt vardagsrumsfönster, eftersom pannrummet ligger precis under den delen av vardagsrummet. Rördragningen utomhus skulle då bli minimal (0,5 m), men min installatör rekommenderade att flytta EcoAiren 2-3 meter åt sidan - mot garaget. Så att Ecoairen kom mot garageväggen istället. Annars kunde det bli problem med ljudet.
Med nuvarande placering så kan man normalt inte höra EcoAiren, men är det väldigt tyst i huset-ingen TV/radio/samtal igång- då kan man höra EcoAiren. Det är inte störande men man hör ett svagt susande.
Jag kan höra det väldigt tydligt, men min fru säger att hon knappt kan höra något. Men som sagt det får vara väldigt tyst både ute och inne. Och inne i huset befinner man ju sig hela tiden "bakom" EcoAiren, så det mesta av ljudet (framåt och åt sidorna) försvinner i vårt fall ut i trädgården. Vi har heller inte 3-glasfönster utan vanliga 2-glas.
Jag skall också säga att vi bor i ett väldigt lugnt villaområde, längst in på en återvändsgata, med praktiskt taget ingen biltrafik.
Man skall ju också komma ihåg att under nov-mars så går ju EcoAiren väldigt mycket - vid temperaturer nedåt noll och därunder så kan den gå dygnet runt.
Man kan absolut inte säga att vi har några problem med ljudstörningar, men om man placerar EcoAiren så att man har EcoAirens framsidan mot något närliggande fönster, så bör man kanske fundera lite på placeringen.