Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor es 480  (läst 2215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
Frågor es 480
« skrivet: 10 december 2008, 19:29:32 »
Vänligen någon som kan nåt om detta!! Sc:,h Sc:,h

1. f2 visar 3 grader kallare i utomhus temp blev så efter en återställning är något fel eller inget att bry sig om.

2. Grön lampa för avfrostning har aldrig lyst så jag sett det, skall avfrosta 3-8ggr/dygn, kollat ofta hela hösten fram tills nu

3.Får inte upp temperaturen lika högt i mitt vidbyggda garage, pojkens rum finns där, trots max på termostater (2st finns i garaget) jag har rumsgivarstyrning, detta blir särskilt tydligt när jag ställer in inomhustemp på vp 19 grader för att elda i kaminen mer. Har inga problem med att få kaminvärmen spridd i huset men den når ej till garaget.

4.Val av framledningskurva v0 + v1 är båda inställda på kurva 2 är det rätt eller ska de vara olika & varför?

5.Har fått en svar från ivt åf i stan som gjort beräkningar på min elförbrukning, Från mejlsvar:Jag har kollat lite på dina uppgifter angående elförbrukningen i ert hus.

Jag har kommit fram till att elförbrukningen om ni eldar ca 6kbm ved borde ligga på 15-16000kWh varav hushållsstöm 7000kWh

Energin som  frÃ¥nluftsvärmepumpen ska ta frÃ¥n luften bör ligga kring 6000kWh. Det medför att om värmepumpen inte fungerar blir  förbrukningen 21-22000kWh
Slut på mejlsvar.

Jag ligger nästan 8000kwh högre än hans beräkning & har knappast 8000kwh högre hushållsel. Huset är ju relativt nytt & väisolerat, kan något vara sönder i värmepumpen eller kan något vara så fel inställt att den drar mer el??

Ja, tusen frågor nästan hoppas ni kloka kan hjälpa en som inte greppat sin värmepump. Tacksam för svar *vinkar*

 
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Frågor es 480
« Svar #1 skrivet: 10 december 2008, 20:15:10 »
Har också en ES480 och är lite nybörjare på detta. Har läst allt jag hittat på forumet och kört en omfattande trial&error med god hjälp av några forummedlemmar. Börjar nu få grepp på hur det hela funkar men särskild nöjd med ES480:ian är jag inte. SJälva värmepumpsdelen är ett skämt. Pannan är i princip en rn elpanna.

På fråga 2 kan jag i alla fall svara att de personer som sett avfrostningslampan lysa på sina ES480 är lätt räknade. Har aldrig sett den lysa på min panna.

Fråga 3: Går alla radiatorer/golvvärmeslingor via samma fördelare (och samma krets) kan det vara så att du måste strypa de slingor/radiatorer som finns i huset för att på så sätt styra över värmeflödet till garaget.

Fråga 4: har du bara en framledningskrets har v1 ingen funktion, den kan nog stå på vad som helst. Om grundkurva 2 är rätt får du helt enkelt prova dig fram till. Om du stryper enligt ovan, fråga 3 kan du kanske behöva justera upp kurva 2 en aning för att få rätt värme i huset.

Vad har du för framlednings-/returtemperatur och tryckrörstemperatur på din panna?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Frågor es 480
« Svar #2 skrivet: 11 december 2008, 08:28:11 »
3; Vet ej, ser jag det på värmepumpen? Eller att jag har wirsbo golvärmesystem två ställen i huset har jag "nån sorts wirsbo samling av ventilhattar/termostater/ellervaddetnuheter" i tvättstugan 6 st styr där bla garage & i hallskrubb 5st de är numrerade & säger vilket rum de styr de är utbytta förra vintern, om det är rätt svar du är ute efter???

4, Hur vet jag om jag har 2 framledningskretsar kurva 2 är inställd (golvvärme)

f3 28=framledningstemp
f4 25=returledningstemp
f5 31=vvtemp nedre
f6 47=vvtemp mitten
f7 74=tryckrörstemperatur

Är det rätt att kompressorlampan lyser hela tiden så här års, kollar flera ggr/dag?

Verklig temp ute -5, inne (mätt mitt i huset) 21,6, Värmepumpen visar ute -8 samt innetemp 20.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Frågor es 480
« Svar #3 skrivet: 11 december 2008, 19:11:40 »
3; Vet ej, ser jag det på värmepumpen? Eller att jag har wirsbo golvärmesystem två ställen i huset har jag "nån sorts wirsbo samling av ventilhattar/termostater/ellervaddetnuheter" i tvättstugan 6 st styr där bla garage & i hallskrubb 5st de är numrerade & säger vilket rum de styr de är utbytta förra vintern, om det är rätt svar du är ute efter???

4, Hur vet jag om jag har 2 framledningskretsar kurva 2 är inställd (golvvärme)

f3 28=framledningstemp
f4 25=returledningstemp
f5 31=vvtemp nedre
f6 47=vvtemp mitten
f7 74=tryckrörstemperatur

Är det rätt att kompressorlampan lyser hela tiden så här års, kollar flera ggr/dag?

Verklig temp ute -5, inne (mätt mitt i huset) 21,6, Värmepumpen visar ute -8 samt innetemp 20.

Eftersom ingen annan svarat så vågar jag mig på att komma med mina tankar.

Hade jag varit det minsta insatt i pannans innanmäte och kringutrustning hade jag nog kunnat säga: Titta efter detta...så ser du om du har två värmekretsar. Nu är jag i stort sett novis och famlar lite i blindo. Har dock laddat hem en extra manual till ES480 och där finns beskrivet hur du får fram dolda värden på bla utgångar.

Genom att trycka på knappen "framledningstemperatur" och
knappen "utgångar" samtidigt blir utgångsregistret mellan u50-u80
tillgängligt på displayen.

Bläddra fram till u72. Har denna utgång värdet 1 är värmekrets 2 inkopplad vilket jag skulle gissa betyder att du har två sparata värmekretsar, men men, jag kan ha fel.

Att kurva 2 för framledningskrets 2 visas innebär inte med automatik att du har två framledningskretsar. Det står kurva 2 på min också och jag vet att jag int har två framledningskretsar.

Dina f-värden (ärvärden) ser ganska exakt ut som mina och jag förmodar att dom är rätt ok.

Rätt vet jag inte men min lyser också hela tiden, så det kanske är ok.

Angående felvisande givare så verkar det vara rätt vanligt. Mina givare visar ca 2 grader för lite men så länge felet är åt samma håll skulle jag tro att det inte påverkar. Misstäner att grundkurvan hamnar lite fel men du gör ju ändå egna justeringar så det ska inte vara några problem.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Frågor es 480
« Svar #4 skrivet: 11 december 2008, 19:40:05 »

Är det rätt att kompressorlampan lyser hela tiden så här års, kollar flera ggr/dag?


Värmepumpen kan bara ge 2 kW så den måste så här års gå hela tiden. Även ett välisolerat hus behöver mer värme än så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Frågor es 480
« Svar #5 skrivet: 12 december 2008, 13:49:39 »
Hej,

"Själva värmepumpsdelen är ett skämt".

Det kan man tycka, men det krävs ju en riktig pajas för att installerar en 480 i ett hus på 270 kvm...

Cronos



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Frågor es 480
« Svar #6 skrivet: 12 december 2008, 15:20:24 »
Hej,

"Själva värmepumpsdelen är ett skämt".

Det kan man tycka, men det krävs ju en riktig pajas för att installerar en 480 i ett hus på 270 kvm...

Cronos

Ibland blir man tvungen att vara pajas. Jag känner några som byggde ett välisolerat hus på Lidingö vid ungefär samma tid. För att få bygglov var de tvungna att installera någon form av energibesparande utrustning. Billigaste sättet att leva upp till kravet var en frånluftvärmepump. På den tiden var elen så billig att en "riktig" värmepump inte var lönsam för dem. Men 270 kvm, det är en annan division.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Frågor es 480
« Svar #7 skrivet: 12 december 2008, 20:40:07 »
Hej,

"Själva värmepumpsdelen är ett skämt".

Det kan man tycka, men det krävs ju en riktig pajas för att installerar en 480 i ett hus på 270 kvm...

Cronos




Ja det kan man ju kanske tycka men den ger 14 kW + värmepumpen sÃ¥ det är inga problem att värma en kÃ¥k pÃ¥ 270m2. Vi tiden för installationen sÃ¥g man värmepumpsdelen som en liten bonus. Elpriserna var ju lite lägre dÃ¥.  Mitt konstaterande att själva värmepumpsdelen är ett skämt grundar sig väl delvis pÃ¥ att det i princip är en elpanna med en liten värmepump men lika mycket pÃ¥ att värmepumpen hÃ¥ller särdeles lÃ¥g kvalitet och är den mest skadedrabbade genom tiderna.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!