0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har inte eldningsolja själv, men när jag såg priset på eldningsolja till 10.031 per m3 (kubik= 10.03:- per liter) och då eldningsoljan innehåller c:a 10kw per liter, får jag då kilowattpriset till 1.03, att jämföra med c:a 1.40-1.50 i elpris per kilowatt totalt.(Detta under förutsättning att en oljepanna är högeffektiv runt 96% och uppåt typ kondenserande- samma för elpanna)Har jag rätt i mina antaganden eller missade jag något ?
Inte vet jag vars du får dina elpriser ifrån men tecknar jag idag ett fastavtal på tre år hos den lokala elleverantören så får jag elen för 93öre/kWh inkl. moms och alla avgifter, lägger jag då till nätavgiften och räknar på en årsförbrukning på 20000kWh/år så får jag en totalkostnad på 110öre/kWh. Men att inkludera nätavgiften är ju inte ett rättvist sätt att räkna på eftersom de allra flesta har väl ändå ett elnäts-abonnemang även om man inte inte har eluppvärmning...
Hos oss är den rörliga avgiften 9.8öre/kWh inkl moms. Men långt ifrån alla har en rörlig avgift på nätavgiften. Här det bara 16A nätabonnemanget som har rörligt, förbrukar man mer än 21000kWh/år så lönar det sig att gå upp till 20A säkring och då är det ingen rörlig avgift alls.Men även om den räknas med så blir elpriset "bara" 102,5 öre/kWh, långt ifrån dom 1,4 - 1,5kr som det pratades om tidigare....
Vet att en del lyckas med att fixa bunkerolja som är i båtsvängen, då med mycket meck att få hem oljan till villatanken.
Citat från: Art Deco skrivet 09 december 2008, 09:50:06 Vet att en del lyckas med att fixa bunkerolja som är i båtsvängen, då med mycket meck att få hem oljan till villatanken. Är det sådan det är ett par procent svavel i?
Brukar inte skylla på min fru, men nu gör jag det....efter 5 år trillade poletten ner. Sista gången min fru beställde olja, anlitade hon ett företag som hette Bunkerservice här i Stockholm. Dom var verkligt billiga.