0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min fråga är:Min misstanke är att siffran 85% motsvarar ett driftfall under eldningssäongen, eller har jag fel ?
Sedan ska man komma ihåg att bruk och industrier som levererar spillvärme kan komma att läggas ner, flyttas eller effektiviseras så att levererad energivolym minskar eller försvinner. Det har faktiskt redan hänt. I ett tidsperspektiv är spillvärmen kortsiktig.
Jag tror på långsiktiga lösningar som ökad isolering av hus, solvärme, värmepumpar samt energieffektivare apparater/belysning. Det räcker för att vi ska bli självförsörjda på el från vatten och vindkraft.
Min erfarenhet efter diskussion med reparatörer som reparerar fjärrvärmenätet här i Norrlands inland är att det går sönder titt som tätt.Den isolering som är gjord håller egentligen inte för de stränga vintrarna där tempen kan krypa ner till -47 grader.
Citat från: Gonzo skrivet 13 december 2008, 20:57:06Min erfarenhet efter diskussion med reparatörer som reparerar fjärrvärmenätet här i Norrlands inland är att det går sönder titt som tätt.Den isolering som är gjord håller egentligen inte för de stränga vintrarna där tempen kan krypa ner till -47 grader.Blir det 47 minus i marken?