0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kort svar: Comfortzone CE50 är ett mycket bättre alternativ, något dyrare men fasen så mycket bättre kvalitet.
Citat från: Abuquir skrivet 02 december 2008, 16:15:41Kort svar: Comfortzone CE50 är ett mycket bättre alternativ, något dyrare men fasen så mycket bättre kvalitet.Hur mycket dyrare på ett ungefär?//jopo
Citat från: jopo skrivet 02 december 2008, 20:12:23Citat från: Abuquir skrivet 02 december 2008, 16:15:41Kort svar: Comfortzone CE50 är ett mycket bättre alternativ, något dyrare men fasen så mycket bättre kvalitet.Hur mycket dyrare på ett ungefär?//jopoNu vet inte jag riktigt vad en Nibe/ IVT kostar men kan nog tänka mig att det rör sig om 20000 kr eller kanske lite mer.
CiteraKort svar: Comfortzone CE50 är ett mycket bättre alternativ, något dyrare men fasen så mycket bättre kvalitet.Nja det där tror jag inte riktigt på. För att kunna bedömma kvaliteten och säga något om hållbarheten på den ena eller den andra frånluftsvärmepumpen så måste man ju nästan veta hur stor marknadsandel de olika pumparna har, samt ha några siffror på "felprocenten" (eller vad man ska kalla det) på respektive pumpar.Att komma med enstaka fall säger inte så mycket. Sedan så har ju inte Comfortzone funnits så länge, och (så vitt jag vet) så står väl inte Comfortzone för så stor del av totala antalet frånluftsvärmepumpar.Sedan så är ju förstås Comfortzone CE50 en betydligt kraftfullare pump än Nibes och IVTs frånluftsvärmepumpar, inget tvivel om den saken.
Citat från: Abuquir skrivet 02 december 2008, 20:23:23Citat från: jopo skrivet 02 december 2008, 20:12:23Citat från: Abuquir skrivet 02 december 2008, 16:15:41Kort svar: Comfortzone CE50 är ett mycket bättre alternativ, något dyrare men fasen så mycket bättre kvalitet.Hur mycket dyrare på ett ungefär?//jopoNu vet inte jag riktigt vad en Nibe/ IVT kostar men kan nog tänka mig att det rör sig om 20000 kr eller kanske lite mer.Det är ju ganska mycket dyrare Jag fick pris på NIBEn på 30000 + arbete och material.//Jopo
Okej, kanske taget lite ur luften, men hur många bergvärmepumpar med scroll compressorer har du hört har gått sönder på ett "tidigt" stadie, 5-6 år exempelvis? Och sedan jämför det med IVT eller Nibes frånluftspumpar som rasar på löpande band.Jag kan inte påstå att jag har sett någon/ några bergvärmepumpar som har rasat under mina år här på forumet, men det är ju klart, jag har ju inte läst alla trådar heller.
Undrar om det inte var folksam som hade någon form av statistik för några år sedan, där det konstaterades att frånluftspumpar av vissa kända märken var helt värdelösa i statistiken, däribland Nibe och IVT om det var några andra märken också kommer jag inte riktigt ihåg just nu om det fanns eller ej.