Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur beräkna effektbehov och DT?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur beräkna effektbehov och DT? (läst 6363 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
petertd5
Kan värmepumpar
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 84
Karma +0/-0
Kön:
petertd5
«
skrivet:
01 december 2008, 22:41:46 »
Citera
Jag har satt in en L/v pump i huset. De element jag har skall stämma effekt mässigt för att klara huset med en radiator temp på 55gC. Men pumpen orkar mara köra strax över 40 grader när det går mot nollgradigt, vid minus 8 håller den 35g. Vid +3 håller den lätt 50 grader.
Om man räknar med DT55G skall jag klara mig på 5000W men om jag räknar att vid minus 8 har tanken 35-38 och jag vill ha 21 i huset. Då blir ju DT värdet inte mer än 15-18, det innebär att jag skall dimentionera med över 15000-20000W, vilket borde innebära att väggarna är klädda med element.
Jag funderar starkt på att sätta in en stor fläktkonvektor som skall hjälpa till. Men vid DT15 ger ju inte en det mycket värme.
Hur skall man räkna egentligen? Jag skulle vilja klara värmen utan att använda eltillskott under alla dagar utan de svinkalla dagarna, vilka är väldigt få. Jag bor i Borås
Loggat
CTC Ecoair 107
Strömsnäs KV500 tank, vvb på 35L
Ville Vessla
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1124
Karma +0/-0
Kön:
Ville Vessla
SV: Hur beräkna effektbehov och DT?
«
Svar #1 skrivet:
02 december 2008, 08:19:34 »
Citera
Det hjälper inte med fler element, du har för lite effekt i pumpen.
Loggat
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #2 skrivet:
02 december 2008, 08:40:01 »
Citera
Pumpens effekt minskar med ca 4 % för varje grads sänkning av utetemperaturen. Det är där begränsningen finns. Fler element hjälper som sagt inte. Det kommer bara att medföra att temperaturen i tanken blir ännu lägre.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
petertd5
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
petertd5
«
Svar #3 skrivet:
02 december 2008, 09:56:52 »
Citera
Pumpen är nog för liten..... Jag som inte ens har normalstort hus. Den skall värma mindre än 100kvm yta, husets skal är nyrenoverat till nästan nybyggnadstandard. Varför säljs 5-6 kw pumpar överhuvud taget? Min pumps såldes som 5 kw men säljs även under ett annat namn som 6kw.
Loggat
CTC Ecoair 107
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #4 skrivet:
02 december 2008, 10:36:51 »
Citera
Vid vilken utetemperatur var effekten specificerad? Det är viktigt att tänka på det för L/V-värmepumpar då effekten varierar så starkt med utetemperaturen.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
petertd5
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
petertd5
«
Svar #5 skrivet:
02 december 2008, 15:45:45 »
Citera
Om jag går efter strömförbrukningen på L/V pumpen drar den 1200W i snitt, inkl avfrostningar och oavsett utetemp. Det innebär ju att vid 0 eller -7 har jag en effekt på 3,6kw resp 2.8kw. Vid +5 håller den lätt 50 G i acktanken so m jag önskar och drar även då 1200W i snitt.
Värmen i huset fungerar ner till 0g med 21 i huset med sedan.....-5 har vi 18-19C
Jag tänkte att anpassa elementen till lägre framledningstemp för att utnyttja den lägre tank tempen.
Loggat
CTC Ecoair 107
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #6 skrivet:
02 december 2008, 16:56:11 »
Citera
Hej
Du kan inte anpassa elementen efter en alldeles för klen pump!
Du måste anpassa värmepumpen efter vilken effekt huset kräver.
Vet du inte vad du gjort av med innan i olja eller el eller vad du nu har använt tidigare?
//Ronnie
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #7 skrivet:
02 december 2008, 17:13:28 »
Citera
Om man tittar lite närmare på vad du skriver från början, så verkar du behöva en pump, som kan lämna omkring 5-7kW.
//Ronnie
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Kall Kyl
Amatör med solfångare men knappast en
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1390
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #8 skrivet:
02 december 2008, 18:12:19 »
Citera
Större element kommer att göra att framledningstemperaturen sjunker ytterligare vilket i sin tur kommer att göra att du får ut försumbart högre effekt. Men grundproblemet verkar vara att pumpen är för liten.
mvh
Loggat
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.
petertd5
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
petertd5
«
Svar #9 skrivet:
02 december 2008, 19:10:01 »
Citera
Jag har egentligen inga siffror från förgående år för jag har gjort en del med huset.
Innan : 125kvm byggyta enplan, uppskattat boyta 90+ pannrum 10kvm, 10-15 cm isolering i ytterväggar, kopplade fönster, dragiga dörrar. 17000kwh med hushållsel, värme ner till 0 med L/L (4kw max) och ett par elelemnt. Vid noll och minus grader eldade jag med värmeloggs i en gammal panna med dålig effektivitet för ca 2-3 tusenkr per vinter.
Det som jag gjort i sommar är att bytt fasad med 8 cm tilläggs isolering, totalt 22,5 cm. Nya aluminium energifönster och altandörrar U-1,1, nytt tak, nya ytterdörrar, Isoleringen på vind är oförändrad hittills 30 cm.
Murstock och panna utrivna och har installerat en Energicentrapump till en Strömsnäs KV 500 tank. Solfångare skall kopplas in till våren. Nu verkar det som LV pumpen inte gå på fullekkekt så mycket, efter avfrostningen så går den på halvfart en 15-20 min, därför den låga strömförbrukning per timme räknat.
Radiatorerna är de gamla fast har bytt 2 enpanel till ett dubbelt konvektor. Resten av elementen 4st är dubbelpanel, två stora och två små. Nu i vinter börjar renoveringen inne och 25% av huset kommer få golv värme.
Om VP jobbar som bäst med en temp mellan 30 och 40 grader, så vill jag anpassa elementen till dena temp. Framlednings temp från KV tanken är bara 2-3 grader högre än returtempen, så det verkar som jag inte tappar så mycket.
Hur mycket KV500 tanken "läcker" vet jag inte men det ger ju bra värme i pannrummet.
Enligt de tabeller jag sett(Rinkaby) så är effekten så mycket lägre med panelelement jämfört med konvektor element. Så jag antar att bara byta till konvektor element skall effekten dubblas.
Så min grundfråga är hur skall jag räkna effekten på elementen och ifall en fläktkonvektor kan vara nått att satsa på.?
Loggat
CTC Ecoair 107
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #10 skrivet:
02 december 2008, 19:56:08 »
Citera
Hej
Du kan inte få ut mer effekt från radiatorerna än vad du matar dom med.
Det spelar ingen roll vad du gör med dina radiatorer, dom kan bara leverera vad din värmeanläggning producerar.
Den enda förbättringen vad gäller radiatorena, är om du kan anpassa framledningstemperaturen till värmepumpen, dvs att få ner max framledningstemperatur till 40-45 grader.
Den effekt huset kräver måste emellertid pumpen stå för, radiatorerna fördelar bara vad pumpen levererar oavsett hur många eller hur stora radiatorer du sätter in.
//Ronnie
Loggat
petertd5
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
petertd5
«
Svar #11 skrivet:
02 december 2008, 20:38:57 »
Citera
Ja...pumpen är nog för liten. :'(Tack alla för er suveräna hjälp.
Loggat
CTC Ecoair 107
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 892
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
sigge01
Rdx
Pen
lubbis
krambriw
G Bergström
Daniel.
rocas
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info