0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejsanDet finns pengar att spara om man installerar L/V pump själv, men också risker. Ingen garanti på installationen.Lägsta offerten jag fått hittils är 102' IVT Optima 600 + 290 A/W108' Nibe 2025-8 + VVM300109' IVT 900 + 290 A/WOm jag köper själv ifrån nätet hamnar man på ca 70' för vp och elpanna. Sen tillkommer rör, ventiler, pump och expansionskärl. EtcDessutom måste jag köpa lite verktyg, tex gängverktyg.Är det galenskap att installera själv ? Man spar 20 - 30 tusen. Är det värt det ?Har du installerat själv ? Svåraste momenten. Nybörjar misstag ? etc Presskopplingar eller löda osv //Henrik
HejDet låter som en firma man skulle vilja handla hos. Det är värt en viss mer kostnad jmf med att handla på nätet. Var bor Du ?
Den situation som man är mest utlämnad inför är när värmepumpen inte fungerar korrekt. Antingen direkt vid installation eller senare efter en tids körning. Larryd skriver "ta dit någon från CTC". Hur fungerar detta? Är NIBE, CTC (de produkter som tycks vara populärast att installera själv) villiga till att skicka personal i en sådan situation eller hänvisar de bara till marknadens installatörer. Självklart får jag står för en kostnad som inte är relaterad till fel i produkten men problemet som jag ser det att få dit en kompetent felsökare.Vad har Ni för erfarenheter som gjort installationer själva??Hur har Ni löst problemen?(Detta problem är ännu mer uttalat med produkter typ Energicentrapumpen och alla kopior. Jag avser inte deras kvalitet eller kapacitet - vet inget om detta mer än vad som skrivs. Men - Inte ens leverantörerna tycks kunna ange hur en anläggning skall kontrolleras för att säkerställa "rätt" funktion.... om man läser de trådar som finns. Hur skall man då kunna få hjälp med en felsökning. Annars är det mycket intressanta produkter - det känns dock som en 20-30000 kr lott).