Hej,
Jag har svårt att bestämma mig för vilken pump jag ska köpa.
Huset är på 130 kvm byggd år: 1971.
Jag har fått för mig att IVT:n ska vara en bättre pump. Är det någon som har
erfarenhet av en IVT luft/luft pump?
En till fråga! Jag hade tänkt att sätta utomhusenheten i gången mellan grannens och min kåk.
Det är 160cm mellan husen. Då kommer den att blåsa mot hans vägg och jag är orolig att den den kanske inte
mår så bra om det är så tight mellan husen. Alla installatörer säger olika. En del säger att den måste ha flera meter fritt för utblåset och
en del säger att det funkar bra att ha mellan husen. Har kollat med grannen och det är ok att placera den så men frågan är om jag får bra effekt?
Jag e tokintresserad av värme därav namnet. Jag har en IVT luftvärmepump som vart installerad -07 på hösten. Jag bad installatören att sätta ett vägguttag istället för strömbrytare på installationen ( är själv elektriker , men eldragningen ingick i priset ) Sagt o gjort. Har en kamin i huset med spirorör i väggar som leder värme i huset till de flesta rummen o huset är på 160Kvm utan källare 1 1/2 plans hus. Huset har direktel men jag behöver ej ha nå element på för värmen räcker till ändå.
Jag har fått ner elförbrukningen till fantastiska 11000kwh i huset totalt inkl. hem el. Jag har minst 1 dator på dygnet runt o har Tv på o ungarnaskläder kläder tvättas flitigt o tumlas ibland. Jag eldar när jag e ledig o känner för det, men gör av med ca 3kubik ved / år. Jämfört med förra ägaren som låg mellan 20-24000KWh.
Till det fanstastiska med pumpen, avläst 25/10-08:
3274,49KwH
9546h = 397,75dagar
3274,49/397,75= 8,23KwH/dag i snitt på dessa dagar. Vilken besparing !!!!
Rekommenderar alla som har direkt -el som jag hade/-har(elementen är kvar ännu) att installera denna pump.
Sen att ni vill ha úttag ist. för strömbrytare så ni kan köpa elmätare på jula för 150-200kr för att logga förbrukningen. Ser att ingen skrivit på 50dagar men hoppas det är ok ändå. Vill om jag kan hjälpa andra o pressa ner uppvärmningskostnader.
Mvh : Värmetoken