Är det här ett skämt?
Om någon skall ha en eloge på det här forumet är det väl Rickard.
Personligen tror jag det här forumet skulle må bättre av att Raffen bannlystes. Visst, han har skrivit nästan 4000 inlägg och ibland bidrar han med nyttiga länkar som man inte hittat annars, men 95% av det han skriver är ju rent svammel och nonsens. Dessutom skriver han med en översittar och besservisser attityd som skrämmer bort många vilsna från forat. Många gånger hänvisar han till fakta från sin "egen hårddisk" som inte gäller längre. Skulle någon sedan länka till dokument som överbevisar så väljer Raffen allt som oftast att ignorera och svamla vidare - vilket skapar både frustration och än mer förvillan hos människor som faktiskt behöver hjälp.
Mindre svammel från Raffen önskar jag mig i julklapp tomte::
Hej alla, ny här i detta forum och jag måste säga mig hålla helt med dig Maijckel.
Jag har spenderat en hel del tid på forumet som gäst och måste säga att jag
aldrig någon gång har kommit över så mycket skitsnack på en och samma gång.
Visst, enstaka gånger har Raffen kommit med vettiga kommentarer, men det är
så sällsynt att någon eloge är det knappast värt.
Jag har samtidigt sett flertalet medlemmar försvinna från forumet, vissa bannlysta
pga sin frispråkighet - det som ägaren, Rickard, kallar yttrandefriheten. Nåja jag
håller inte riktigt med att Rickard är värt någon eloge han heller, däremot nämnde
trådskaparen några andra, Björn K, ACE och Bosse VP-Dr. Dom och flera till är värt
en eloge men inte ägaren och iaf inte Raffen!
Detta forum hade inte varit mycket om det inte var för dom som verkligen besitter
kunskap och som sätter av hela sin själ till att förmedla sin kunskap och se till så
att som som behöver hjälp får den hjälp dom behöver. Nädu här premieras översittar-
fasoner och attityder som jag tror är helt överens med ägarens egna värderingar....
Där har ni mina fem öre...vi får väl se hur det går med yttrandefriheten. 
Du lär nog bli besviken Maijckel - jultomten kommer knappast med det du önskar till jul 
Delar av de kommentarer jag har på dessa inlägg kan ni läsa i föregående inlägg.
Jag har samtidigt sett flertalet medlemmar försvinna från forumet, vissa bannlysta
pga sin frispråkighet - det som ägaren, Rickard, kallar yttrandefriheten.
Vilket avancerat svammel.
Det finns två bannlysta medlemmar i detta forum, varav den ena var ett "alter ego" som dr Chunlan skapade när han var som mest rabiat.
Däremot kan jag hålla med om att jag hellre ser att vissa medlemmar lämnar forumet då de inte tillför särskilt mycket, t.ex. du OlaOgKari som ännu inte tillfört ett enda vettigt ord i detta forum. (Menar då något som har med värmepumpar att göra)
Folk som inte kan göra annat än kritisera andra som gör sitt bästa för att hjälpa andra ser jag mycket hellre på andra forum, inte något av de jag ansvarar för.
Faktum är att jag rätt ofta får PM från medlemmar som tycker att jag skall bannlysa andra medlemmar, men jag gör det väldigt ogärna - och inte alls i den omfattning som forumets medlemmar vill att jag skall göra det.
Jag förstår att vissa kan anse att mitt sätt att moderera (skapa en kultur i forumet) ibland kan kännas som en inskränkning i deras uttrycksfrihet, men faktum är att tryckfrihetslagarna inte gäller i ett forum som detta, utan man förbinder sig att följa de regler jag satt upp för forumet, och de ingrepp som administratör och moderarorer gör i inlägg - oavsett skälen till detta.
När det gäller kritik mot enskilda individer i forumet ser jag helst att de framförs direkt till mig, ingen (oavsett vem det är) mår särskilt bra av att bli kritiserade för sin personlighet öppet i forumet.
Jag tar då och då kontakt med olika medlemmar som jag anser uttrycker sig klumpigt, okunnigt eller elakt i forumet och förklarar för dem vari min kritik ligger när det gäller deras sätt att skriva och uttrycka sig.
I princip varje gång får jag "mothugg" men allt som oftast så går till sist min uppfattning fram, och medlemmarna bättrar sig succesivt.
Vissa medlemmar vägrar hårdnackat förstå/acceptera den kritik jag framför, utan fortsätter att uttrycka sig okunnigt, nedlåtande eller på andra sätt som jag inte accepterar, och de allra flesta ber jag i så fall lämna forumet.
De flesta gör också det, även om jag ibland (väldigt sällan) har fått lov att plocka bort alla/vissa inlägg de skrivit under en viss tid för att de skall inse att jag menar allvar.
Den kritik som framförts mot Raffen i denna (och under stundom även i andra trådar om än mer maskerat) har alltå enligt mig ett visst fog, jag anser dock helst inte att denna typ av diskussioner skall drivas offentligt i forumet, utan att det bäst sker via PM direkt till den det beror, eller till mig så att jag personligen kan kontakta den medlem som anses "ej lämplig i alla lägen".
Man kan i alla fall inte anklaga Raffen för att inte vilja hjälpa andra, det som är grunden för ett forum av denna typ.
Jag hoppas att Raffen inte tar allt för illa vid sig av det som jag och andra skrivit i denna tråd, och att han stannar kvar - och fortsätter att arbeta på att förbättra sin ödmjukhet och öppenhet för andras uppfattningar/kunskaper.
I de tre forum jag driver har jag som ledstjärna att forumen skall vara (om möjligt) den bästa platsen i Sverige att vända sig om man behöver hjälp i frågor som rör värmepumpar (detta forum), Swimmingpool (
www.poolforum.se) eller fyrhjulingar (
www.atvforum.se).
För att komma så långt som möjligt när det gäller denna vision/ledstjärna så innebär det att jag ibland får ta tag i medlemmar som jag anser gör mer skada än nytta för forumet, t.ex. i form av okunniga, nedlåtande eller direkt onödiga/värdelösa inlägg.
Dessa ingripanden är inte roliga, varken för mig eller den det berör, men jag anser att jag i de allra flesta fallen har gjort rätt bedömningar.
Jag har bannlyst väldigt få, totalt kanske 5-6 medlemmar på mina tre olika forum under de 5 år jag hållit på, ytterligare några har lämnat forumet i protest mot mitt sätt att moderera forumet eller p.g.a. den kritik jag gett dem, men de är väldigt få.
De flesta som lämnat forumen gör det av desa anledningar:
- Frun/Sambon har gett ultimatum - mig eller datorn
- Barnen har problem med datamissbruk, och som förälder måste man iband föregå med gott exempel = inte sitta vid datorn själv hela kvällarna
- En del tröttnar helt enkelt efter en tid
- Andra intressen tar överhanden - inte ovanligt att de istället blir aktiva i helt andra forum, oftast i helt andra ämnen
Jag har t.o.m sett de som lämnat värmepumpsforum för att de anser att de kan göra större nytta i andra mindre forum om värmepumpar, där den samlade kompetensen inte är lika hög.
Detta forum hade inte varit mycket om det inte var för dom som verkligen besitter
kunskap och som sätter av hela sin själ till att förmedla sin kunskap och se till så
att som som behöver hjälp får den hjälp dom behöver. Nädu här premieras översittar-
fasoner och attityder som jag tror är helt överens med ägarens egna värderingar....
Du kan inte ha mer fel, inte så att andra kanske skulle kunna sköta forumet bättre än mig, det tror jag säkert, men när det gäller att jag på något sätt premierar översittarfasoner har du helt fel i.
Du kan väl titta på gruppen "guldmedlemmar" och peka på vilken av dessa medlemmar som agerar på ett olämpligt sätt.
Så vitt jag vet är detta det enda sätt som jag premierat någon i detta forum, jag har också "privat" kritiserat Raffen och en hel del andra för det sätt som de ibland uttrycker sig.
Jag har i vissa fall raderat olömpliga inlägg, oftast sådana med personangrepp, som den typ du nu gjort, då jag vet hur ledsna de som utsätts för detta blir - även om det kan finns viss grund för kritik i en del fall.
Jag har i ett ytterst fåtal fall bannlyst medlemmar som vägrar att rätta sig efter regelverken.
Om du kan visa mig på något som jag skrivit eller gjort som premierar översittarfasoner eller besserwisserattityd är du välkommen att länka till dem så skall jag så sakligt som möjligt bemöta kritiken.
/Rickard
(Ägare av forumet)