0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Ingen frånluft på rum som inte är kök eller toalett!!!Hej MGKea! Varför skulle man nu inte kunna ha frånluft från andra rum än just kök och toaletter enligt din uppfattning MGKea?? Mvh Raffen.
Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Ingen frånluft på rum som inte är kök eller toalett!!!
Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:07:10Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Ingen frånluft på rum som inte är kök eller toalett!!!Håll dörrar öppna mellan hall och rum!Hej MGKea! Jaså inte det, och varför inte det då?? Mvh Raffen.Skit från andra rum tar sig in rum med frånluft. Tänk om det kommer in mat os i ett sovrum. Änvärre pruttlukt från toan .... etc.Håller man rumsdörrarna öppna mot hallen så har värmen lättare att pressa sig mot husets ytterväggar. tror det kallas för ångtryck...eller?
Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Ingen frånluft på rum som inte är kök eller toalett!!!Håll dörrar öppna mellan hall och rum!Hej MGKea! Jaså inte det, och varför inte det då?? Mvh Raffen.
Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Ingen frånluft på rum som inte är kök eller toalett!!!Håll dörrar öppna mellan hall och rum!
Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:18:20Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:07:10Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Ingen frånluft på rum som inte är kök eller toalett!!!Håll dörrar öppna mellan hall och rum!Hej MGKea! Jaså inte det, och varför inte det då?? Mvh Raffen.Skit från andra rum tar sig in rum med frånluft. Tänk om det kommer in mat os i ett sovrum. Änvärre pruttlukt från toan .... etc.Håller man rumsdörrarna öppna mot hallen så har värmen lättare att pressa sig mot husets ytterväggar. tror det kallas för ångtryck...eller?Hej MGKea! Ok jag förstår vad du menar, och det vanligaste är att man har frånluften från kök och våtutrymmen, och inluften från fönsterventiler från sovrum och vardagsrum. Men jag har personligen då en tyristorstyrd kanalfläkt till min frånluftsventilation och jag har då separat utsug från köksfläkten i köket och utsugsventiler (huvudsak i tak) från såväl alla våtutrymmen som i mina sovrum och vardagsrum. Inluften tar jag då ifrån ventiler i källaren, och detta fungerar alldeles utmärkt kan jag säga. Jag har då aldrig märkt att det flyttar sig något matos från köket eller pruttlukt från toan mm, utan tvärtom så är detta ett alldeles utmärkt komplement till uppvärmning med en luftvärmepump som jag faktiskt kan rekommendera, och man slipper dessutom ett visst kallras från fönsterventiler som inte alltid är så bra. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:31:50Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:18:20Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:07:10Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Hej MGKea! Ok jag förstår vad du menar, och det vanligaste är att man har frånluften från kök och våtutrymmen, och inluften från fönsterventiler från sovrum och vardagsrum. Men jag har personligen då en tyristorstyrd kanalfläkt till min frånluftsventilation och jag har då separat utsug från köksfläkten i köket och utsugsventiler (huvudsak i tak) från såväl alla våtutrymmen som i mina sovrum och vardagsrum. Inluften tar jag då ifrån ventiler i källaren, och detta fungerar alldeles utmärkt kan jag säga. Jag har då aldrig märkt att det flyttar sig något matos från köket eller pruttlukt från toan mm, utan tvärtom så är detta ett alldeles utmärkt komplement till uppvärmning med en luftvärmepump som jag faktiskt kan rekommendera, och man slipper dessutom ett visst kallras från fönsterventiler som inte alltid är så bra. Mvh Raffen. Till-luft från källare .... inte friskluft?Du gör väl som du vill. Men jag tror inte man kan få ett försäkringsbolag att gå med på det....
Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:18:20Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:07:10Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35Hej MGKea! Ok jag förstår vad du menar, och det vanligaste är att man har frånluften från kök och våtutrymmen, och inluften från fönsterventiler från sovrum och vardagsrum. Men jag har personligen då en tyristorstyrd kanalfläkt till min frånluftsventilation och jag har då separat utsug från köksfläkten i köket och utsugsventiler (huvudsak i tak) från såväl alla våtutrymmen som i mina sovrum och vardagsrum. Inluften tar jag då ifrån ventiler i källaren, och detta fungerar alldeles utmärkt kan jag säga. Jag har då aldrig märkt att det flyttar sig något matos från köket eller pruttlukt från toan mm, utan tvärtom så är detta ett alldeles utmärkt komplement till uppvärmning med en luftvärmepump som jag faktiskt kan rekommendera, och man slipper dessutom ett visst kallras från fönsterventiler som inte alltid är så bra. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:07:10Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35
Citat från: MGKea skrivet 24 november 2008, 13:03:37Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35
Citat från: Fredrikakesson skrivet 24 november 2008, 12:52:35
Jag har då aldrig märkt att det flyttar sig något matos från köket eller pruttlukt från toan mm, utan tvärtomMvh Raffen.
det enda jag kan komma på att göra är att istallera frånluftsfläktar i take i bägge sovrummen längst bort och på så vis dra bort luft dit och hjälpa pumpen, och givetvis ha en styrning på domså dom inte drar ut för mycket luft.annars har ju huset självdrag som jag fimpat, inga tilluftsventiler på övervåningen bara i källaren.sedan tycker man ju inte att man ska behöva 2 pumpar på denna ytan på övervåningen.det ska ju dit en pump i gillestugan med men den hjälper ju inte på ovanvåningen, för det har jag ju redan testat.
Hej MGKea! Tilluft är detsamma som friskluft det ja, och det tar jag då in via väggventiler (tallriksventiler) i källaren.
när jag hade självdraget så var det frånluft uppe i toaletten samt nere i tvättstugan och toaletten nere, och tilluftsventiler i källaren i samtliga rum.nu har jag en frånluftfläkt i samma trumma som själv draget satt i och den går på belysningen på toalettten och går en stund. jag vet att numer ska man ha tilluft i alla rum och frånluft i (skitiga) utrymmen, men det känns inte som att det lär bli varmare om jag sätter upp det i alla rum.sedan är det nog så att huset har ju inte den bästa isoleringen heller bara 2 glas ex...kan man ha en takfläkt i hallen som forslar värmen runt i huset?måste ju få det till att fungera. mitt hus kan ju inte vara så himla konstigt..
Citat från: Raffen skrivet 24 november 2008, 13:41:25Hej MGKea! Tilluft är detsamma som friskluft det ja, och det tar jag då in via väggventiler (tallriksventiler) i källaren. Tänk om frugan har syjunta på övervången och du sitter som jojkar i källaren ... puhuuu säger jag. En labb för den som vill lära sig förstå principen med frånluft. Du behöver en kompis och en dammsugare1. Starta dammsugarem2. Be kompisen hålla damsugar utblåset mot sin bak.3. Själv håller du näsan vid mynningen damsugar slangen.4. Be nu din kompis klämma fram en "dräpare"Gör nu om steg 1 till 4 med skillnaden att din näsa och din kompis bak byter plats.