Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?  (läst 7052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Genom att sätta 0W på dem så får man mer koll då man vill se hur mkt eltillskott man har förbrukat under ett år. Men min CD65:a reglerar dåligt när jag pillar på dessa värden. Så jag har dem sedan något halvår alltid på 3000W:
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad mikaelh__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #16 skrivet: 24 november 2008, 22:53:53 »
jag provade imorse att sätta mina blockerade (nr2,nr3) elpatroner till 0kW men det gick inte  :P
Jag kunde bara ändra på patron nr1 (den som jag inte blockerat). Vadan detta?

Det går att sätt patronerna hur som helst 0kW resp 2000kW valfri ordning! (det gäller bra att vara lite klurig ;) )

1) slå från alla patroner.
2) sätt alla patroner till 0W
3) sätt valfri patron till 2000W genom att trycka in pil upp och pil ner samtidigt.

Vola! Om de är till någon nytta att frångå den normala avstängningsordningen vet jag inte.... Sc:,h

För övrigt ger kommandot att trycka in pil upp och pil ner samtidigt fabriksinställningen pÃ¥ aktuell parameter.  Upptäckte det av en slump en kväll du jag pilla pÃ¥ CZ:ans menyer, förökte hitta nÃ¥gon dold meny genom att trycka in fler knappar samtidigt :D (hittade dock ingen sÃ¥dan) att man inte har vettigare saker att göra......  ;D

mvh
Mikael
« Senast ändrad: 25 november 2008, 09:28:59 av mikaelh__ »
CE 65 Frånluftsvärmepump, värmer lösvirkesvilla inflytt sommaren 2008 (220m2 + 50m2 garage) golvvärme och radiatorer 2 vån.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #17 skrivet: 25 november 2008, 09:44:40 »
Citera
Det går att sätt patronerna hur som helst 0kW resp 2000kW valfri ordning! (det gäller bra att vara lite klurig ;) )

1) slå från alla patroner.
2) sätt alla patroner till 0W
3) sätt valfri patron till 2000W genom att trycka in pil upp och pil ner samtidigt.

ahhhh, perfekt, skall prova detta ikväll.  Thumbsup
anledningen till att jag önskar detta är som oooo_quattro skriver... Jag vill att räknaren skall räkna på ETT aktivt tillskott, eftersom jag blockerat nr 2 & 3.

oooo_quattro  ; pÃ¥ vilket sätt gick pumpen sämre efter justering pÃ¥ effektparametern, lÃ¥ter ju jättekonstigt.
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #18 skrivet: 25 november 2008, 10:13:39 »
Hej alla!
Följer med intresse din nyväckta debatten om reglersystemet, elpatroner m.m.
Jag har tidigare inte brytt mig om att det blivit felatiga siffror i pumpens redovisning av hur mycket eltillskott som används. Men det går ju faktiskt att rätta till! :-) En fråga då till forumet; kan man nollställa pumpens räkneverk och i så fall hur?

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När jag hade alla på 0W så nådde pumpen mkt sällan måltemperaturen. Var mål tempen 21 grader så kunde den ligga en dag på 20.5 grader o ligga på 55-74 Hz o köra. Den gick mkt sällan upp till 75Hz. Det är ju inte så kul. Vill att den skall kara i det närmaste fullt då den ligger så långt ifrån som 0,5 grader, sedan när den är på måltemp varva ner o köra mkt lugnare. Så beter det sig mer då jag har patronerna på 3000W (alla).
Mkt märkligt.. håller med!
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #20 skrivet: 25 november 2008, 20:59:03 »
Kan bara instämma vad oooo_quattro precis säger. Testat detta också och tycker att den jobbar bättre.

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #21 skrivet: 02 december 2008, 15:54:54 »
Hej alla!
Följer med intresse din nyväckta debatten om reglersystemet, elpatroner m.m.
Jag har tidigare inte brytt mig om att det blivit felatiga siffror i pumpens redovisning av hur mycket eltillskott som används. Men det går ju faktiskt att rätta till! :-) En fråga då till forumet; kan man nollställa pumpens räkneverk och i så fall hur?


Ja det går om du håller in alla 4 knapparna samtidigt. Har ett svagt minne om att detta skall göras i samband med att du startar pumpen men är som sagt inte helt säker. Det som sker är att allt nollas även de parametrar som du eventuellt har ändrat tidigare. Dessa går tillbaka till fabriks-inställningen då och du får ändra på dessa igen.
 
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #22 skrivet: 03 december 2008, 09:47:21 »
Hej alla!
Följer med intresse din nyväckta debatten om reglersystemet, elpatroner m.m.
Jag har tidigare inte brytt mig om att det blivit felatiga siffror i pumpens redovisning av hur mycket eltillskott som används. Men det går ju faktiskt att rätta till! :-) En fråga då till forumet; kan man nollställa pumpens räkneverk och i så fall hur?


Ja det går om du håller in alla 4 knapparna samtidigt. Har ett svagt minne om att detta skall göras i samband med att du startar pumpen men är som sagt inte helt säker. Det som sker är att allt nollas även de parametrar som du eventuellt har ändrat tidigare. Dessa går tillbaka till fabriks-inställningen då och du får ändra på dessa igen.
 


Tack för svaret!!

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag provade imorse att sätta mina blockerade (nr2,nr3) elpatroner till 0kW men det gick inte  :P
Jag kunde bara ändra på patron nr1 (den som jag inte blockerat). Vadan detta?

Det går att sätt patronerna hur som helst 0kW resp 2000kW valfri ordning! (det gäller bra att vara lite klurig ;) )

1) slå från alla patroner.
2) sätt alla patroner till 0W
3) sätt valfri patron till 2000W genom att trycka in pil upp och pil ner samtidigt.

Vola! Om de är till någon nytta att frångå den normala avstängningsordningen vet jag inte.... Sc:,h

För övrigt ger kommandot att trycka in pil upp och pil ner samtidigt fabriksinställningen pÃ¥ aktuell parameter.  Upptäckte det av en slump en kväll du jag pilla pÃ¥ CZ:ans menyer, förökte hitta nÃ¥gon dold meny genom att trycka in fler knappar samtidigt :D (hittade dock ingen sÃ¥dan) att man inte har vettigare saker att göra......  ;D

mvh
Mikael


Har (äntligen) testat detta, dock så blir det märkligt nog 2000W även på min pump trots att jag har 3kW elpatroner, undrar om den tolkar 2kW på denna parameter som 3kW och om det är ofarligt att välja det.

NÃ¥gonting har nu hänt med min pump, om jag har alla patroner pÃ¥ 3kW  och sedan sätter patron 1 i auto och 2 och 3 pÃ¥ off sÃ¥ fungerar det faktiskt bra. Den väljer som kave säger patron 1, 2 och 3 i ordningsföljd. Antingen löste det sig i och med en omstart jag har gjort eller sÃ¥ störde jag den dÃ¥ jag samtidigt pillade pÃ¥ dessa tillÃ¥tna effektsiffror (0-->3kW).
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu i kväll när jag kom hem från jobbet kom fenomenet med min vp tillbaks. Har bara patron 1 i autoläge, de andra i off.
Hade 21,5 grader som börvärde, nattsänkning (=gräns för elpatron) på 0,5 grad. Innetempen (har innegivare) var 20,8 grader.
Elpatron 1 var avslagen. Provade att aktivera patron 2 och 3, då gick patron 2 igång. Slog av 2.an då hade jag ingen patron igång fast 1 och 3 var i auto. Den beter sig inte helt som jag hade förväntat mig... huvuddunk
Har dock inte varit ett problem dessa kalla dagar, elpatron 1 går fint på varje natt då jag inte eldar.
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad mikaelh__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
oooo_quattro

Verkar ju vara ett underligt uppförande, prova att logga alla parametrar om du har möjlighet, det skulle kunna användas för att vad som skett.

Jag laborera lite med elprtronerna för ett tag sedan och tyckte mig finna att CZ inte följer inställd nattsäkningen slaviskt (har dock inte verifierat detta påstående med loggning). Sammanställde lite av vad jag har för mig att jag kom fram till nedan, kanske något att laborera vidare på...

Exempel 1: inställd börtemp 21C nattsäkning 1 grad. Om temperaturen är på väg ner och går under 20C så startar 1st elpatron till att börja med (vilken kommer jag inte ihåg).

Exempel 2: inställd börtemp 21C nattsäkning 2 grader. Temperaturen är 19.8 grader och på väg uppåt, ändra nattsäkning till 1 grad och elpatron går ej på.

Exempel 3: inställd börtemp 21C nattsäkning 2 grader. Temperaturen är 19.8 grader och på väg neråt, ändra nattsäkning till 1 grad och elpatron går på 1st till att börja med.

hoppas det kan ge något nytt uppslag för att lösa problemet.

mvh
Mikael




CE 65 Frånluftsvärmepump, värmer lösvirkesvilla inflytt sommaren 2008 (220m2 + 50m2 garage) golvvärme och radiatorer 2 vån.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!