Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor marknadsandel har respektive märke?  (läst 5537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« skrivet: 21 november 2008, 08:06:55 »
Jag funderar ju på att byta ut den gamla elektrostandarden och undrar hur det ser ut på marknaden för frånluftsvärmepumpar, finns det nån statistik på försäljningssiffror?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2008, 18:17:37 »
Hej.

Det finns inte, tillverkarna håller tätt och här i forumet har vi inte kört någon omröstning på just detta med frånluftsvärmepumpar - men här kan du se lite om hur det ser ut mer generellt: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62.0

Fler omröstningar finns också i tavlan för omröstningar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=86.0
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2008, 18:58:04 »
Ingen exakt vetenskap men en uppskattning baserad pÃ¥ den information jag har.  ::)
Nibe 45%
IVT med oem märken 45 %
Resten 10%
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2008, 16:05:34 »
Ett litet tips,
skit i Nibe och IVT, de har för dålig kvalitet på sina produkter. Detta går att utläsa genom forumet.
Comfortzone har iofs inte funnits allt för länge på marknaden, men med scroll-compressor och varvtalsreglering av denna så finns all anledning att tro att den håller länge.
Jag har själv en sedan 2004 och har inte haft några större bekymmer, i början hade jag litet problem med växel ventilen som kärvade men lirkade på den vid ett par tillfällen och sedan har den fungerat felfritt.
Ljudnivån finns det en del som klagar på, men den stör inte oss här hemma. Min mor tycker därimot att den låter något när hon sover över, hon är nog lite väl kännslig av sig tycker jag.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2008, 23:55:09 »
Har precis hjälpt farsan att byta ut Elektrostandarden från -84 mot en Comfort Zone CE65. Förutom att den är
bland de dyrare FLVP så har jag än så länge mest positiva erfarenheter, sen får vi se facit om ett år eller så hur
mycket han har minskat sin elförbrukning.

Valde CZ pga. att det finns så pass många nöjda kunder här på forumet. En liten bonus var att den är så lätt att
koppla till datorn och dÃ¥ kan man visa staus, logga temp mm...om man nu skulle ha ett sÃ¥nt intresse.  ;) 

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2008, 07:37:38 »
Citat från: snokez
En liten bonus var att den är så lätt att
koppla till datorn och dÃ¥ kan man visa staus, logga temp mm...om man nu skulle ha ett sÃ¥nt intresse.  ;) 

Sådant tycker jag bara är negativt. Finns det ett windowsoperativsystem i pumpen? Finns det virusskydd i pumpen? Vad finns det för intrångsskydd i pumpen? Hur skyddar man pumpen om man har en aktiv trojan i sin PC? Går det att ändra parametrar i pumpen från PC? Måste mjukvara i pumpen uppgraderas? Vem tar ansvaret för om uppgraderingen inte funkar? osv ....

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2008, 08:26:51 »
Nej, det är inget windows system i pumpen, huruvida man kan ändra på systeminställningarna via PC eller ej på CE65:an vet jag faktist inte men det går inte på min CE50 (vad jag vet). Därimot så kan man visst hämta data via serieporten och en Hyperterminal ifall man har lust med det.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stor marknadsandel har respektive märke?
« Svar #7 skrivet: 05 december 2008, 22:34:52 »
Citat från: snokez
En liten bonus var att den är så lätt att
koppla till datorn och dÃ¥ kan man visa staus, logga temp mm...om man nu skulle ha ett sÃ¥nt intresse.  ;) 

Sådant tycker jag bara är negativt. Finns det ett windowsoperativsystem i pumpen? Finns det virusskydd i pumpen? Vad finns det för intrångsskydd i pumpen? Hur skyddar man pumpen om man har en aktiv trojan i sin PC? Går det att ändra parametrar i pumpen från PC? Måste mjukvara i pumpen uppgraderas? Vem tar ansvaret för om uppgraderingen inte funkar? osv ....

Om man känner oro för att logga med sin dator mot pumpen, då är det bara att låta bli.
Det viktigaste är väl att du hittar en bra ers. till Elektrostandarden?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!