0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det en ny installation? Är silen på varma sidan rensad? Är varmvattenberedaren luftad?
Det kan också vara givaren som har havererat så att den visar för låg temperatur. Prova med att sätta ner varmvattentemperaturen men lufta varmvattenberedaren först. Det hjälper inte att enbart lufta radiatorna om det är problem med luft i systemet, varmvattenberedaren måste också luftas. Det är där luften hamnar då det är varmaste delen i systemet.
Kan du förklara vad som var skumt och hur du gjort nu?
Åtgärd: Fixa till den skumma i hopkopplingen av värme rören ovanför värmepumpen på IN resp UT sidan, nu så är dom åtskilda och allt fungerar super tomte::; Så javist jag förstår att folk har haft enorma problem med sina värmepumpar efter det att dom har installerats av en fackman eller var det fuckman, tänk att så lite skillnad kan göra så mycket.
Citat från: rogmaa skrivet 24 november 2008, 13:39:37Åtgärd: Fixa till den skumma i hopkopplingen av värme rören ovanför värmepumpen på IN resp UT sidan, nu så är dom åtskilda och allt fungerar super tomte::; Så javist jag förstår att folk har haft enorma problem med sina värmepumpar efter det att dom har installerats av en fackman eller var det fuckman, tänk att så lite skillnad kan göra så mycket. Den där skumma hopkopplingen måste vad jag förstår vara bypassen som IVT:s pumpar behöver för att reglersystemet skall fungera bra. För att det skall fungera bra skall det vara ett litet flöde av svalt radiatorvatten genom bypassen till varma sidan. Vad som troligen har hänt i det här fallet är efter installationen av nya radiatorn blev bypassflödet av någon anledning för lågt så att det började strömma vatten åt fel håll. Det står om detta i instruktionsboken men så i förbigående att många nog missar det. Installatören gjorde enligt anvisningarna. Vad som händer om man kapar bypassen är att det inte blir någon cirkulation på radiatorvattnet när pumpen gör varmvatten vilket den ofta gör efter en radiatorkörning. Beroende på hur kallt det är där pumpen står kan vattnet i röret där returgivaren sitter hinna svalna under varmvattenberedningen och fortsätta med radatorvärmning ett tag fastän det inte behövs.