0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?
Hej.Svarar själv på den fråga jag ställde före jul...CiteraKan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?Svaret var: Nej.Jag har krupit till korset och eftermonterat en extern beredare på 300 l.Efter kort tid med våran nya flotta G2'a i drift och junior i badkaret upptäckte vi att varmvattnet i duschen inte var varmt längre...Jag har lärt, (eller tror mig ha lärt ialla fall), att temperaturen i den interna vv-beredaren inte går att justera. Den håller runt 55 grader och då föll också min teori om att kunna ha hög temp på det interna vattnet med hjälp av HGWn.Ovanstående "just for info" om någon i planeringsfasen skulle ha samma funderingar som jag hade.Jag orkar inte tanken på att varmvattnet skall ta slut...
Svarar själv på den fråga jag ställde före jul...CitatKan jag räkna med att en Thermia Diplomat 8 Optimum G2, med sin HGW producerar så mycket "extra" varmvatten att jag inte behöver någon extra varmvattenberedare?Svaret var: Nej.Jag har krupit till korset och eftermonterat en extern beredare på 300 l.
Thermia har ett tillbehör som kallas Connector.Du kan installera ytterligare en extern MBH TWS beredare med detta tillbehörskit. Då laddar du den externa beredaren först.Du kan även ha HGW-funktion till detta, dock kanske du inte kommer ha en topp temperatur på VV på 80-90°C utan temperaturen kommer säkert ligga på runt 65°C.
Jag har lärt, (eller tror mig ha lärt ialla fall), att temperaturen i den interna vv-beredaren inte går att justera. Den håller runt 55 grader och då föll också min teori om att kunna ha hög temp på det interna vattnet med hjälp av HGWn.
Du kan även ha HGW-funktion till detta, dock kanske du inte kommer ha en topp temperatur på VV på 80-90°C utan temperaturen kommer säkert ligga på runt 65°C. :,v(