0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej,jag har åksa en pionner vvs015...är det normal att den värmer vatten bara upp till 35 grader?kan man inte få mer ,på displayen står upp till 60 grader,är det nåt problem med min vvs.....sreedy
Citat från: sreedy skrivet 08 mars 2009, 09:28:01hej,jag har åksa en pionner vvs015...är det normal att den värmer vatten bara upp till 35 grader?kan man inte få mer ,på displayen står upp till 60 grader,är det nåt problem med min vvs.....sreedyKan du ge lite mer info? Typ utetemp? vad är den kopplad mot? vad för hus? etc,,,
Menar du att den är kopplad till returen från elementen och sen till pannan eller acctank? har du elpatron? ett tips är att sätta en elmätare typ från classe eller jula till inneskåpet. Och kolla hur många amp pumpen går upp till. Den ska ligga på ca 7,2-7,3 amp. Min låg på över 8 har jag för mej, så då började det roliga att släppa ut lite gas varje dag tills den låg rätt, och det gjorde susen Thumbsup sen flyttade jag en givare på utedelen och såg till så att den låg riktigt mot lamellerna. Sen tog jag en sådan där digital stektermometer och monterade den med straps mot det grova gasröret under inneskåpet, se till så att den ligger ann riktigt. Min kommer upp till ca 80 ºC där nu efter dom här justeringarna + att innan så tog det typ 15min efter avfrostning att komma upp över 7amp, nu kanske 1 till 2min. sen så sänkte jag mina två cirkpumpar så att returtempen sänktes, då blir det effektivare.+ att jag har en elpatron i ena acctanken som jag har ställt på ca 40 ºC, men den har nog knappt alldrig behöft hjälpa till men det är bra att ha som säkerhet. Jag har märkt att dom här pumparna går bäst vid ca 45 ºC på returen. Sen har jag även en vvb på 200l som spetsvärme till tappvarmvattnet, och den drar ju inte mycket ström eftersom den får in ca 50 ºC vatten och värmer upp det till 65 ºC Thumbsup
Ja, skicka över bilder. Men att få den att ge 60 ºC kan du tyvärr glömma Men behöver du 60 ºC vatten? Till elementen eller tappvattnet?