Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Bygla termostatkrets?  (läst 3453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad haak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Bygla termostatkrets?
« skrivet: 14 november 2008, 10:24:12 »
Jag har bytt ut min 24 år gamla WICA-pump mot en Nibe 2025-8.
Den är kopplad till en ackumulatortank med inbyggd VVB.
Nu står den nya Niben med kompressorvärmen igång och igångkörning väntar.
Min fråga är: Kan man bygla termostatkretsen och låta returtermostaten ensam
sköta driften?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25901
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2008, 11:56:46 »
Jag tror du ska ha en VT10 som styr 2025:an

http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad haak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2008, 16:43:22 »
Efter en dryg väntan i telefonkö kom jag till äntligen fram till Nibes support.

Det gick bra att bygla anslutningarna til VT10. Då styrs pumpen istället av returtermostaten.

En sak som slog mig vid injustering av vattenflödet var att jag fick gå ner till läge 1 på cirkulations-
pumpen (Grundfoss 20-60) för få en differens på ca 10 K, som Nibe rekommenderar. Tidigare har jag haft den i läge 3 och då haft en diff på ca 4 K. När nu returtermostaten bryter på 48, ligger utgående temperatur på drygt 57 grader.

Jag tror nog att jag ökar flödet igen för att skona kompressorn från alltför högt tryck.
Den gamla kompressorn har trots allt funkat i 24 år och var fortfarande hel när jag kasserade
värmepumpen. Den var justerad så att den stannade då utgående temperatur var 49-50 grader.
Och högre temperatur kräver mitt lågtemperatursystem bara om det är kallare än -15 under mer än ett dygn.

Nibe höll med mig i mitt resonemang och menade att man rekommenderar diff 10K för att många värmesystem kräver högre temp.

En erfaren kyltekniker sade en gång för länge sedan till mig att ju mer man kyler en kompressor, desto längre livslängd får den. Jag tar fasta på detta och hoppas att den nya VP:n kommer att
hålla lika länge som den gamla.


Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Kön: Man
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2008, 20:23:05 »
Att bygla termostatkretsen och köra på returtempen innebär väl att du måste ha ständig drift på laddpumpen och köra varmt vatten ut över VP:n även när den inte är i drift. Är det inte lämpligare att köra på termostat i tanken och försöka hitta en bryttemp och differens som ger likvärdiga temperaturer i tanken som att köra på returtempen. Då styr 2025:an laddpumpen och den går bara när den behövs och inget vatten kyls ner över VP:n när den inte är i drift.

/preset
« Senast ändrad: 15 november 2008, 20:24:50 av preset »
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1442
  • Kön: Man
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2008, 08:04:39 »
jag har också funderat på höja cirkpumpen. Har provat detta med. men resultatet blir att du får fler start och stopp i stället.

tycker att man borde få lite bättre cop också eftersom framledningen blir lite lägre.
några kylexperter som har någon komentar?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad haak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2008, 16:51:58 »
Jag har nu haft värmepumpen i drift ca 50 timmar. Den har gjort 48 starter och kompressorn har 25 timmars gångtid.
Jag vet inte om detta är onormalt många starter eftersom jag körde min gamla värmepump på samma sätt. Utetemperaturen har varit mellan 5 och 10 grader. Någon som har en uppfattning om hur det hade varit med VT10 inkopplad?

Jag kör värmepumpen mot en Nibe ASSV ackumulatortank. Den rymmer 300 liter + 165 lit tappvarmvatten. Värmepumpen får vatten från botten av tanken + returvattnet från radiatorkretsen. Det uppvärmda vattnet från värmepumpen går in i toppen av tanken.

Visst, cirkulationspumpen går kontinuerligt. Det blir naturligtvis högre strömförbrukning men om man är bortrest på vintern och värmepumpen skulle lösa ut, så är risken för sönderfrysning betydligt mindre.

Jag är tacksam för synpunkter!

Utloggad emwgrni

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 275
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2008, 10:11:50 »
Hej,

Tycker att du många starter, nästan 1 start/timma.( Kan beror också var i landet du bor)
Niben sköter CP, kör med VT10 termostat.( Har start temp på 39 grader och stopp 50).
Start temp justerade tills min sambo sluta gnälla över kallt vatten i duschen ;)
 
I oktober så  gjorde min VP:en 192 starter. I Nov har jag inte kollat, lite bökigt att behöva skruva av locket på niben varje gång man skall läsa av.

Jag har en separat jordfelsbrytare för VP och CP, skulle den lösa ut (ny installation, liten risk att där ska var något strul) under vintern och samtidigt vara bortrest, så finns möjligheten med sönderfrysning. Det finns GSM-larm med batteribackup installera om man tycker att det skulle vara ett problem.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1442
  • Kön: Man
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2008, 14:24:32 »
vad är vt 10 för termostat?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad emwgrni

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 275
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2008, 14:36:31 »
Hej,

Det är den Danfoss termostat.
Nibe kallar den för VT10
Art nr 418801, finns med tillbehör till F2025.
mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Bygla termostatkrets?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2008, 22:42:37 »
jag har också funderat på höja cirkpumpen. Har provat detta med. men resultatet blir att du får fler start och stopp i stället.

tycker att man borde få lite bättre cop också eftersom framledningen blir lite lägre.
några kylexperter som har någon kommentar?

Jag har labbat lite i Coolpack och med 407c som köldmedie, (och 100% effektivitet). Jag har bifogat ett datablad. Med en låst uteffekt på 10kw och två olika delta t på 4,8 ºC resp 14,4 ºC (vilket ger en medeltemp på 47,6 resp 47,8 över radiatorerna) så kan du se hur mycket effektskillnaden du behöver på kompressorsidan beroende vad du väljer.

Vidare:

Intressant är retur temp inte påverkar beräkningen alls i teorin. Behöver du 10kw uteffekt som i exemplet och en framledning på 50 ºC och 0 ºC i delta t, eller samma effekt och framledningstemp men har 20 ºC i delta t spelar det ingen roll. Trycket i kondensorn måste upp på samma nivåer för att klara att leverera de 50 ºC du behöver. Dvs det ärinte medeltemp i kondensorn som styr trycket utan högsta temp.

Således låg framledning verkar vara vinnaren, och därmed även hög cirkulation över radiatorerna.

Kommentar från expert på det teoretiska mottages gärna.
« Senast ändrad: 26 november 2008, 22:44:12 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?