Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??  (läst 2435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« skrivet: 13 november 2008, 18:57:04 »
Pga dÃ¥lig planering och "rÃ¥ttan-pÃ¥-repet"-effekten (garaget är inte klart och där ska pumpen stÃ¥ men hÃ¥let är borrat och slangarna indragna i plattan) har jag 280 meter tom kollektorslang i ett fint hÃ¥l i berget.  Sc:,h
Garaget kommer inte att bli färdigt förrän i vår. Borraren lämnade en dunk sprit men nu är frågan om jag ska fylla slangarna till vintern i frysskyddssyfte eller lämna slangen tom?

Bor i Uppland, men tjälen kan ju sätta sig ändå.

Om jag ska fylla, räcker det då med att blanda 70/30 i ett större kärl och sakteliga fylla slangen, eller måste jag rundpumpa alltihopa??
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« Svar #1 skrivet: 13 november 2008, 21:52:44 »
Hur i h-vete fick du ner de tomma slangarna i hålet?
Är hålet snustorrt?

Annars borde det inte gått på grund av vattentrycket.

Jag skulle i alla fall fylla slangarna, blanda du i ett kärl och fyll på, slangarna avluftar sig själva med tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« Svar #2 skrivet: 13 november 2008, 22:14:46 »
Carl N!
Om man är lite petig beror det inte pÃ¥ trycket utan pÃ¥ Arkimedes princip  dvs. "en i en vätska nedsänkt kropp pÃ¥verkas av en lyftkraft, som är lika stor som tyngden av den undanträngda vätskemängden"
I övrigt är vi överens! *vinkar*
Farbror Sven
 
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« Svar #3 skrivet: 14 november 2008, 06:25:43 »
Tack för era svar!

Detta visar än en gång att en liten men ack så viktig del av totalkunskapen saknades.
Har faktiskt aldrig reflekterat över HUR slangen snällt rinner ner i hÃ¥let...  :D

Eftersom grundvattnet kom redan efter 20m (berg vid 18m) så är hålet knappast snustorrt.

Troligtvis ligger vätskenivån i slangen i höjd med brunnstoppen. Får helt enkelt fylla på.
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad Slangman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« Svar #4 skrivet: 14 november 2008, 22:00:54 »
Slangarna(kollektorn) som sitter i din energibrunn är fyllda, 100% säker.
Mark slangarna från brunnen till plattan som är utan vätska.

Du behöver inte fylla dessa, den som installerar pannan ska använda dunken för att fylla pannan och markslangen ut till brunnen.

mvh Slangman


Utloggad Perpendicular

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala, typ
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« Svar #5 skrivet: 21 december 2008, 12:48:04 »
Tack slangman för ytterligare klokskap! God Jul! tomte::
Två fulla plan 160 m2, två vuxna, ett barn.
Viessmann 343 6kW, 140 m borra (122 m aktivt) i serie med 130 m jordslinga. FTX Flexit SL4R.

Utloggad nisse-72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tom eller fylld kollektorslang till vintern??
« Svar #6 skrivet: 26 december 2008, 22:12:33 »
Slangarna ner i borrhålet är fyllda o klara när dom sätts i borrhålet, provtryckta lika så. Dom är fyllda med en blandning av 70% vatten & 30% sprit/bioetanol.
Slangarna in till hus/garage från borrhål fylls vid montage av värmepump, alltså är är dom tomma.
Det finns ingen risk att något kan frysa sönder.

Lyck till med ditt bygge!

Vänligen
Anders, Brunnsborrare & VP installatör
Bor i passivhus, 2-plan, 216 m2. Uppvärmning golvvärme i båda plan. Värmepump: Bosch EHP 7LW samt FTX-återvinning med kyla & värme + Vbb Bosch WST 300 lit. 1st Borrhål 160 meter. Detta tillsammans ger en uppvärmningskostnad på knappa 3000 kwt per år, helt ok. Hjälper gärna andra med energiberäkningar & lämpligt material för just ert bygge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!