Hej, hej. Kul forum. Har läst lite och klurat på hur jag skulle vilja göra.
Kommer under vintern sätta in en LLVP. Vi kommer senare att göra en tillbyggnad där jag egentligen velat placera Vp, men nu dröjer det ett tag, men vill ta hänsyn till ev. kommande tillbygge ändå.
Jag är ute efter att få vettig värme i köket och i vardagsrummet, men jag vill inte ha innedelen i köket. På sikt vore det trevligt om det kom ut lite värme till tillbyggnaden som skall bli en ny entréhall. (Övervåningen är alltid varm oavsett.)
Jag är mest inne på på placera enligt A. Det blir egenligen under trappen, men fritt framåt. Den större väggöppningen sitter 2 m från A, tyvärr så är det en "balk" på ca 20 cm över öppningen. Vardagsrummet är ca 5,70m långt.
1. Verkar det vara vettigt tänkt med placering enligt A? Jag har funderat på det här med att pumpen behöver kunna "kasta" luften framåt så fritt som möjligt för att få bra effekt.
2. En annan fundering; hur brukar rören anslutas till innedelen, är det alltid bakifrån, eller brukar det funka från sidrona eller underifrån oxå? Funkar ju inte att borra in rören bakifrån på en innevägg.
3. Hur stor brukar en kanal behöva vara för att dölja rören på insidan? Räcker 60*40 eller blir det större?