Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag hitta pÃ¥? Nytt system?  (läst 1265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Vad ska jag hitta på? Nytt system?
« skrivet: 12 november 2008, 11:47:33 »
Hej

Behöver lite hjälp angående mitt system..

Har precis köpt en villa i Småland (byggd 1970) på 112 +102kvm (inredd källare)
Nuvarande syetm ser ut så här..
Vattenburet system med radiatorer och golvslingor. Tillägsisolerat 70mm och 3-glasfönster.
Vedpanna och elpanna ca 20 år gamla.. extra elpatron finns ny.. Acctank på 600l
Tidigare ägare har kört elpannan senaste 3 åren och förbrukat ca 20000kw/år efter isoleringen.

Vi har funderat pÃ¥ att köra igÃ¥ng vedpannan men har inte kollat skorsten och skick pÃ¥ den och pannan osv. 

Pratade  häromdagen med en vvs-kille och han tyckte vi skulle tillsätta en luft/vatten utomhus del. AlltÃ¥s endast utedelen och ingen ny värmepump. Och koppla ihop utedelen med nuvarande system.  Han sa att detta var en kostnad pÃ¥ ca 50 000kr.

Velar fram och tillbaka pÃ¥ hur vi ska göra..  nytt eller fortsätta med det gamla? Eller kombinera gammalt med nytt?

Tacksam för råd..

/Pelle

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag hitta på? Nytt system?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2008, 12:33:42 »
Vad menar du med "ingen ny värmepump"??

Utedelen är väl en värmepump, vad är det annars ni tänker sätta där ute?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Vad ska jag hitta på? Nytt system?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2008, 13:04:47 »
ok..  trodde att pumpen var själva innedelen. DÃ¥ antar jag att det som är innedelen i ett luft/vatten-system är en elpanna?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag hitta på? Nytt system?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2008, 13:12:53 »
Exakt, där inne måste finnas något, som kan hjälpa värmepumpen, om det blir så kallt att den inte klarar att värma huset. Dessutom måste det finnas någon form av vattenbehållare, som pumpen kan anslutas till, exempelvis en elpanna eller, eller en varmvattenberedare.

En värmepump dockad mot din panna skulle väl fungera bra, om du inte vill komplettera med en elpanna, som hör ihop med pumpen. Då springer visserligen kostnaden iväg en aning.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vad ska jag hitta på? Nytt system?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2008, 18:36:53 »
Riv ut skiten och sätt in en 7kw bergvärmepump
Tot kostnad ca 130k
Dessutom får ni en massa xtra utrymme där ni idag har tankar vedpanna elpanna m.m
Driftsäkert och ger den sköna trygga värme ni söker samt ger den optimala värmekostnaden
Luft-vatten fungerar enl. mig dåligt särskilt här på höglandet där man har svårt att få en nöjd kund med detta, särskilt om man som din vvs- kille sa att docka mot bef.vedpanna.
Beräkningskalkylerna är gjorda med dess elpanna inomhus.
Skulle tänka mig en driftkostnad som ligger kring 4000kr dyrare/år i drift konta bergvärme när man dockar mot en gammal anläggning och erat nyinköpta hus. Detta beror givetvis på vart ni är i Småland befinner ni er i kustdeltat så har ni givetvis 1 lite varmare klimat än här.
Lycka till.....
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!