I min nu utslängda olje/elpanna CTC 1100 hade jag belastningsvakt och strömkännare inkopplade. När jag i somras installerade EcoEl 1550 och EcoAir 107, så klippte elektrikern bara av strömkännarkabeln från elcentralen och hängde upp den i taket ovanför EcoEl. Då tänkte jag inte så mycket på detta, men efter vad jag läst på detta forum så är det tydligen vanligt att installatörerna "slarvar" vid installationen och inte kopplar in vissa saker (strömkännare, rumsgivare m.m).
Min fråga är nu om jag själv kan koppla den gamla strömkännarkabeln till EcoEls kopplingsplint ? Den gamla kabeln innehåller 4 trådar, tydligen en från varje fas plus en gemensam ledare. Enligt kopplingsanvisningarna för EcoEl så är detta inte fråga om starkström utan klenspänning.
Är det ofarligt att koppla in kabeln själv ?? Och vad kan bli fel ?
Jag kan naturligtvis ringa efter elektrikern, men jag ser ju på forumet att det är många som fixar en del med installation och inställningar. Och det är ju lärorikt att försöka lite själv, så länge man inte gör något ofarligt.
Jag har också rumsgivaren liggande (ej heller den kopplades in vid installationen). Den kan man väl koppla in själv ? Också klenspänning enligt EcoEls anvisningar.
Fördelen är ju att man då kan lättare prova sig fram till en bra placering.
Nu när man börjar få lite hum om hur allt fungerar så vill man ju själv kolla vad som behöver vara inkopplad eller inte.