Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd till Ack.tank?  (läst 2381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad calmridge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Avstånd till Ack.tank?
« skrivet: 11 november 2008, 18:55:47 »
Hej.
Är det för långt avstånd att ha 12 meter mellan panna och ackumulatortank?
Värmepumpen tänkte jag installera i närhet till tanken/tankarna, däremot kommer vedpannan som jag skall ha hamna en bra bit i från tankarna.
Blir det stora förluster emellan?
Samtidigt kan man ju faktiskt utnyttja rören som "värmeelement".

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Avstånd till Ack.tank?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2008, 08:10:59 »

Hej

Nej det är ingen fara. Använd tillräckligt dimensionerade och isolerade rör - även om värmen skulle komma huset till nytta så vill du ju helst kunna styra värmeavgivningen när och där den behövs. Jag har 10-11 meter mellan min kökspanna och acktank och har iofs problem med ångbildning/ånglås i pannan/laddkretsen vid höga temperaturer men det beror förmodligen på ett felaktig/för högt placerat laddkoppel vilket skapar undertryck i laddkretsen. Jag vet också att när vi installerade så avrådde Thermovent, p g a lång laddkrets, från laddomat och rekommenderade istället en steglös motorshunt.

Kolla med en rörmokare om du har tillgång till en kunnig och vettig sådan. De verkar dock inte växa på träd om jag ska döma av mina erfarenheter...
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!