Hej.
Jag bor i ett två-plans 40-tals-hus med en ganska knepig planlösning, mycket vinklar, alkover etc. Jag har ofta upplevt värmespridningen som otillräcklig, även med fläkten i högsta läge. Temperaturförlusten i de mer avlägsna delarna blir helt enkelt för hög. Detta har dock periodvis gått att avhjälpa med att köra fläkten i "powerful"-läge. När fläkten verkligen går för fullt i detta läge så fungerar spridningen perfekt med en försumbar temperaturförlust. Problemet är bara att detta är ett automatikläge, så att fläktstyrkan under långa perioder går ner högst markant, det är inte ovanligt att den står och blåser i timtal på en nivå som ligger långt under den (för oss otillräckliga) max-nivå som går att ställa in manuellt. Det är litet frustrerande att veta att man skulle slippa gå och frysa på övervåningen, om fläkten bara kunde fortsätta gå ostört på den där härliga orkannivån som jag vet att den är kapabel till. Vet inte heller varför problemet är värre vissa dagar än andra. Delvis beror det väl på utomhustempen, men jag inbillar mig att det också kan handla om skillnader i lufttryck. Nu, äntligen, till min fråga: Jag antar att det är mjukvaran i pumpen som ställer till det här problemet. Finns det något sätt att kringgå automatstyrningen (själv eller med hjälp av servicetekniker), så att pumpen slutar "lägga sig i", och "powerful" verkligen förblir "powerful", oavsett skillnader i utetemp. och andra variabler. Tacksam för svar.