0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag provat nyinstallerade Mitsubishi FD25 VABH under helgen utan att elda i kökspannesystemet och jag är väldigt nöjd så långt. Jag hade inte förväntat mig att den skulle lyckas sprida värmen så väl och hålla en närmast helt jämn temepratur i hela huset (toaletten undantaget).Nu var ju tanken från början att jag skulle ha pumpen som kompletteringsvärme för att slippa elpatronen när vår alltför underdimensionerade acktank är tömd. För tillfället känns det dock som om pumpen skulle kunna sköta jobbet även när jag inte orkar elda... Men om jag följer den utsprungliga planen - hur sköter jag kombinationen enklast och vilken drift är mest ekonomisk:1. Låta pumpen alltid stå på Heat med 20 grader inställt? Klart enklast men även när den inte producerar värme drar den väl lite ström utan att tillföra något?2. Köra timerinställning och låta pumpen gå på endast dagtid (eller kanske t o m först på e m innan vi kommer hem) och "känna efter" om komplettering behövs?3. Annat jag inte tänkt på?Vedsystemet styrs av en utegivare som vanligtvis ger en innetemp på 20,5 grader (något varmare under eldning p g a kökspanna). Eftersom utegivaren struntar i innetempen prioriteras vedvärmen i praktiken före llvp:n. När vedvärmen inte själv orkar värma ska llvp:n komplettera.
Du skall göra som jag med skillnaden : låta cirkulationspumpen vara igång. Elda på. Pumpen kommer att känna av att det är varmt och stänger av sig eller på på tomgång. Går igång igen när den känner av att temperaturen sjunker
CiteraDu skall göra som jag med skillnaden : låta cirkulationspumpen vara igång. Elda på. Pumpen kommer att känna av att det är varmt och stänger av sig eller på på tomgång. Går igång igen när den känner av att temperaturen sjunkerJo det låter mest logiskt. Kör så nu och det verkar funka utmärkt men innedelens fläkt blåser svagt även när pumpen inte producerar värme. Men den elförbrukningen kanske är minimal?