Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: storlek pÃ¥ värmepump  (läst 3248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nimmerst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
storlek på värmepump
« skrivet: 13 februari 2005, 16:33:40 »
Hallå !
vilket bra forum detta var.synd att man inte har visst om detta . Har beställt en autoterm värme pump 7kw med varmvattenberedare för att installera själva.känner nästan lite oro nu när man har läst alla synpungter om storlek, har jag valt rätt?.var länge osäker på om jag skulle ta 7Kw eller 9Kw.har ett gammalt hus på 180 m2 ,olja =3,5km2, gammla element på bottenvåning ,övervåning plata element men gammla .alltså inte dom med tunn plåt.har sandjord hade tänkt att lägga 2*300meter slang.har 2st braskaminer om det skulle bli kallt.bor i landskrona trakten(skåne ).är det någon som har åsikter om mitt val är jag tacksam,har fortfarande chans att byta till en 9kw.
« Senast ändrad: 13 februari 2005, 23:06:09 av nimmerst »

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: storlek på värmepump
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2005, 17:35:36 »
Jag skulle nog ha valt 9:an. Hur kom du fram till 7? Med ledning av ett medelnyckltal för skåne på 0,00044 och 3,5m3 i oljeförbrukning motsvarande 28-30MWh så har dit hus ett effektbehov på 12-13kW vid en dimensionerande utetemp (DUT) på -12 grader. 7kW ger en effekttäckning på 56% medan 9:an ligger på 72%.

Glöm inte heller att kolla upp dit framledningsbehov. Även om radiatorerna ser bra ut storleksmässigt måste den totala ytan vara tillräckligt stor för att kunna avge pumpens effekt helst mellan 40-50 grader.

« Senast ändrad: 13 februari 2005, 17:38:24 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: storlek på värmepump
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2005, 18:53:31 »
Hej, glömm inte att ta reda pÃ¥ slanglängden. Har erfatenhet av ytjord i sandaktig mark och man bör öka slanglängden ordentligt. Jag tror att du redan pÃ¥ sjuan skall öka slanglängden om du har sandaktig backe. Har en kompis som har en ivt 7a  o 2x300m som efter ett par Ã¥r har halkat ner under - 5 pÃ¥ inkommande och som första Ã¥ret hade -2 som sämst. Bara en tanke sÃ¥ att du her mark tomt yta för en 9a. /mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

admin

  • Gäst
admin
SV: storlek på värmepump
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2005, 19:05:12 »
Jag har en Nibe 7 kW som alltid arbetar med låg framledningstemp, detta innebär att de ger ca 8 kW i uteffekt, den tar alltså mer än vad en IVT/autoterm skulle ha tagit.

Jag har en slinga som är 500 meter lång, har som lägst haft -2 grader på inkommande KB. Nu ligger den på 0 grader.

Jag tycker att 2 X 300 meter är väl tilltaget, men det är klart, det skadar aldrig med ännu mer.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 832
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: storlek på värmepump
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2005, 19:13:23 »
men det är klart, det skadar aldrig med ännu mer.

Helt sant!
Hade jag hittat hit innan min installation skulle jag ha tagit till rejält på borra och pump...Samt uppgraderat min "radiator park" rejält...

Men men, nu sitter man här och är efter klok... det går ju alltid att borra ett hål till, och pumpen går väl sönder med tiden.... ;D ;D ;D
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad nimmerst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: storlek på värmepump
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2005, 23:17:17 »
Hur jag kom fram till 7kw, det gjorde jag genom att kolla runt lite pÃ¥ vad andra med min förbrukning har installerat .vad händer  om jag väljer en för stor .kan jag koppla en ak-tank i serie med rad-kretsen för att inte fÃ¥ problem? idag har jag en temp till radkrets pÃ¥ 44-45 grad.vid -0 ute retur pÃ¥ 40 gr.
detta har jag mät med digital mätare som är klistrade på rören inga avanserade grejer.inte så pålitigt men en liten fingervisning. i medelvärde med dena milda vinter så har jag oftast legat på 38 grader ut och retur på 35-36.

admin

  • Gäst
admin
SV: storlek på värmepump
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2005, 23:36:45 »
Har du någon möjlighet att köra elpatron, 6 eller 9 kW?

I så fall skulle du kunna tvångsköra den, helt öppna termostater på radiatorerna.

Blir framledningstempen mer än t.ex. ca 50 grader med 6 kW skall du inte köpa mer än 7 kW.

Kan du köra 9 kW utan att den går över 50 grader så kan du köpa en 9 kW:are.

Har du enbart olja så är det svårt att veta vilken effekt du kör ut.

Har du någon uppfattning om hur "stabil" fram/returledningstempen är över tid vid jämn utetemp, eller reglerar brännaren ojämt trots stabilt effektbehov?

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: storlek på värmepump
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2005, 12:21:51 »
Hallå !
vilket bra forum detta var.synd att man inte har visst om detta .

Jag håller med dig nimmerst. Hade jag vetat vad jag vet nu.......

Jag fick rådet att ta en stor pump, 10,5 Kw, av försäljaren. Förbrukade tidigare ca 2,5 m3 olja. Ni kan ju gissa själv, men jag kan ju nämna att elpatronen går bara in var 14:e dag för legionelladelen (vilket man kan ifrågasätta då temphöjningen krävs ända ut i kranen och inte bara i beredaren). Det gamla vattenhålet (borrat på 60-talet i en bef. 7 meter djup brunn i berg) lodade jag till 135 meter som är samma som aktiv längd då vattnet är strax under brunnslocket. Nu har jag haft tur, då jag trots den höga effekten aldrig har varit under +1 grad på utgående brine. Det måste rinna vatten på tvären i det hålet. Jag bor på en bergssluttning som kanske är förklaringen.
Nu håller jag på att bygga ett fristående garage och då passade jag på att lägga golvvärme, så vips så gick det åt lite kW.

Jag har inte haft något problem med 10,5 kW i alla fall, så är din slang väl tilltagen så skulle jag valt en 9 kW'are och specat ackumulator. Du kanske vill bygga ut någon dag.


Följande kommer jag att göra:

- Jag har, efter att ha botaniserat runt här, beställt en värmelogger av Rickard för att få lite koll på anläggningen. Thermian leverar inte någon statistik och tempen visas endast i "hela" grader.

- Till sommaren (om ryggen är bra då, (diskbråck)) så installerar jag en 300 liters ackumulator i serie (en Nibe VVB som jag har över). Den kommer att fixa pumpens gångtid samt jämna till temperaturvariationen inomhus.

- Installera en fläktradiator i källaren. Källaren är lätt fuktig så lite värme skulle göra gott (samt lågt i tak, därav garage (ingen bil där inte)) Värmen tar jag antingen från husets värmesystem eller från köldmediekretsen innan köldmediet går in i expansionsventilen (gratisvärme!!)
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: storlek på värmepump
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2005, 20:41:57 »
Hej, glömm inte att ta reda på slanglängden. Har erfatenhet av ytjord i sandaktig mark och man bör öka slanglängden ordentligt. Jag tror att du redan på sjuan skall öka slanglängden om du har sandaktig backe. Har en kompis som har en ivt 7a  o 2x300m som efter ett par år har halkat ner under - 5 på inkommande och som första året hade -2 som sämst. Bara en tanke så att du her mark tomt yta för en 9a. /mso
Hej!

Finns det en tumregel på hur mycket man skall öka slangens längd om man har sandjord? Bor i Åhus i Skåne.
Har ett hus på 122kvm med 98 kvm källare. Vattenburet system med golvvärme i ca 45kvm på markplan.
3 glas fönster är nyligen installerade och årsförbrukningen innan var på 24000kvm.
Har du förslag på hur lång slang man skall ha?
/Lesley
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!