Det är vanligt med glidlager (självsmörjande, sintrade bussningar) i fläktar till inomhusdel. De självsmörjande egenskaperna räcker tyvärr ofta inte så länge som konstruktören hade tänkt sig, utan lagren börjar kärva eller låta illa efter en tid. Har man otur är lagren redan utslitna och förstörda i och med att de har börjat låta illa men det kan i alla fall vara värt att göra ett försök att smörja dem.
Det enklaste är ju att försöka komma åt att lägga dit några droppar med oljekanna (eller någon sprayolja), men den sortens smörjning brukar inte vara så länge. Säkraste sättet är att (om möjligt) ta isär fläktmotorn så att axeln är urtagen ur lagerbussningarna, de senare går oftast inte att ta loss ur gavlar, lagerstöd eller vad det nu kan vara de sitter i. Rengör hålet i bussningarna noga från gammal intorkad olja med tops och lämpligt lösningsmedel, och lägg sedan bussningarna i tunnflytande olja över natten, gärna på ett varmt ställe. Torka bort överflödig olja utanpå och montera ihop. Kom ihåg att också rengöra axeln och eventuella axialstoppbrickor.
En stor varning: använd ALDRIG teflonolja till självsmörjande lager. Teflonpartiklarna sätter nämligen igen porerna i det sintrade materialet, så lagren förlorar sina självsmörjande egenskaper. Har man en gång smort ett självsmörjande lager med teflonolja måste man sedan hålla sig framme med oljekannan varje vecka. Förmodligen gäller samma sak även för oljor med andra slags fasta partiklar i (färgämnen, grafit, MoS2 etc).