Har en kåk i E-län som har värmts via en 3-fas VP (ca 4kWh ) och mark kollektor på 110 meter nedgrävd i trädgården. Matar en 500 liters acc tank, som har circ.pump och expansions kärl osv. , som i sin tur går ut i 3 slingor till olika element samt golv värme. Har fungerat bra i 15 år.
Då VVberedaren gick sönder i våras, plockade jag in en NIBE 410, som suger ut luften, samt skickar in varm ny luft, samt ger mig tapp varmvatten. Har inte kopplat på radiatorslingan ännu.
Nu börjar min gamla pump att strula. Misstänker lågt tryck i kompressorn, så den kanske har gjort sitt. Så jag tänker mig att jag skulle kunna koppla in NIBE på samma system som min gamla pump gick på.
Nu är det ju så att de står i var sin ände av huset. Men två av kretsarna kommer nästan hela vägen till NIBEn. ( En av kretsarna går medsols i huset, och den andra motsols. ) På vägen sitter ju elementen påkopplade . ( För en elektriker som jag själv, blir ju elementen som "paralellkopplade motstånd i slingan")
Skall jag koppla den gamla pumpens "varma rör" till den kalla sidan på NIBEn, samt NIBENS varmutlopp till returen till acc tanken?
Vad händer om jag har 2 cirk. pumpar i kretsen? ( Den gamla och den nya som sitter i NIBE pumpen)Blir det dubbelt så bra, eller 4 gånger så besvärligt? Jobbar dom emot varandra, riskerar jag att det inte blir flöde i de olika elementen eller vilka problem kan jag förvänra mig? Måste en bort?
Slutligen...Hur kopplar man in det bäst och räcker mina rörs flöde. Ut från den gamla pumpen går det med 18 mm rör i början och så går de ned till 15 mm i slutet. Jag skulle då vara tvungen att koppla på NIBEN på 15 mm rör. Fast då jag har 2 slingor som går till elementen och bägge når nästan ända fram till NIBEN, kan jag ut från NIBEn koppla ett T-rör, och skicka flöde ut från NIBEn till bägge returer till ACC tanken. ( Svårt att förklara i ord. Kolla bifogad skiss ed ALT 1 i en slinga och ALT 2 i nästa. )
Att effekten på 2 kWh i NIBEn är lite lågt kan jag leva med. Har en 3 tons täljstenskamin som ger rätt bra skjuts, samt el radiatorer i vissa rum. ( Har långsamt konverterat kåken från direkt-el)