Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vägg- eller markstativ? Måste bestämma mig...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vägg- eller markstativ? Måste bestämma mig... (läst 5896 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kasch
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 151
Karma +0/-0
Kasch
«
skrivet:
03 november 2008, 21:47:23 »
Citera
Installation på fredag och jag bad installatören ta med ett markstativ. Jag vet inte vilket jag ska välja? Väggen är regelbyggd (nya delen till skillnad från den gamla timrade husdelen), med träpanel ---> asfaboard ---> 220 mm ekofiber ---> OSB+gips.
1. Markstativ eller väggmontering (=enklast, kräver ingen förberedande kvällsjobb från min sida...)? Risk för stomljud? Omgivningarna runt huset är tysta, huset ligger på landet utan trafik och jag hör ju t o m den lilla radiatorpumpen när det är tyst i huset i övrigt...
2. Vad montera ev. markstativ på? Räcker det att fixera några trädgårdplattor med lite betong? Underlaget är sandjord/grus som satt sig. Hur mycket/lite får utedelen röra sig utan att det är någon fara? Hur viktigt är det att pumpen står exakt i våg?
Hur skulle ni ha gjort?
«
Senast ändrad: 03 november 2008, 22:00:34 av Kasch
»
Loggat
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...
Kasch
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kasch
SV: Vägg- eller markstativ? Måste bestämma mig...
«
Svar #1 skrivet:
05 november 2008, 09:26:47 »
Citera
OK, antar att det inte finns något korrekt svar annat än de allmänna tyckanden som redan finns att läsa i forumet. Funderar på att för enkelhets skull prova väggmontage (så slipper jag stå och gjuta med bygglampan på ikväll/inatt). Funkar inte det får jag bygga ett markstativ i efterhand.
Loggat
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...
Bsba
Expert på värmepump
Stad/land: Järfälla
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
Kön:
Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Bsba
«
Svar #2 skrivet:
05 november 2008, 14:10:26 »
Citera
Med väggstativ kkommer du nog att höra nåt ljud, om det är störande eller ej är upp till dig.
Jag tänkte likadant och jag tycker inte det är störande även om det låter lite, men den sitter på köksväggen så jag tycker inte att det gör nåt.
Har dessutom frånluftsvärmepump i tvättstugan bredvid som låter en del.
Loggat
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.
Kasch
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kasch
«
Svar #3 skrivet:
06 november 2008, 08:57:45 »
Citera
Vårt väggstativ hamnar i så fall vid/mellan tvättstuga och hall. Byggnaden är dessutom bara påbyggd den gamla timrade husdelen (vinkelbyggt) där sovrummet ligger. Borde inte vara så störande. Men framåt våren kommer barn nummer två och på sikt får vi nog flytta vårt sovrum till rummet ovanpå tvättstuga/hall. Vi får väl se hur det funkar för inte blev det något gjutet i mörkret igår... Och ikväll/inatt måste jag tapetsera färdigt hallen där innedelen ska sitta - puh.
Loggat
pumpemontør
Varmepumpe montør
Expert på värmepump
Stad/land: Norge
Antal inlägg: 248
Karma +0/-0
Kön:
pumpemontør
«
Svar #4 skrivet:
15 november 2008, 00:19:09 »
Citera
Gå for bakkestativ (markstativ)... Da slipper du irritasjon i etterkant pga sjenerende lyder\vibrasjoner fra utedel..
mvh
Pumpemontøren
Loggat
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)
Bsba
Expert på värmepump
Stad/land: Järfälla
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
Kön:
Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Bsba
«
Svar #5 skrivet:
16 november 2008, 12:24:33 »
Citera
Så hur blev det?
Efter att jag har bytt till mjukare gummikuddar får man lysnna väldigt noga för att höra nåt trots väggstativ.
Då låter min Flvp mer störande.
Loggat
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.
Kasch
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kasch
«
Svar #6 skrivet:
17 november 2008, 08:51:06 »
Citera
Tack för hjälpen! Jo, det blev väggmontering - jag hade inte ork till "nattgjutning" innan installatören kom. I hall och tvättstuga hör man ett svagt och lågfrekvent burrande, däremot hörs inget alls i den gamla timrade husdelen (med kök, vardagsrum, sovrum). Egentligen stör det mig mindre än jag trodde (jag är hyfsat ljudkänslig) men jag tänker ändå testa Rickards extramjuka dämpare. Men oavsett hur det utfaller lär det nog dröja ett tag innan jag ge mig på att fixa markstativ.
Däremot funderar jag på regnaskydd/tak - takfoten skyddar uppenbarligen inte från regnpåslag. Hur stor roll spelar det egentligen?
«
Senast ändrad: 17 november 2008, 08:58:21 av Kasch
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 958
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
perra83
Hilton
Rillman
Smurfen.
Peter12345
Rdx
Bobone
rocas
ClasseClas
Erik Renberg
AndersKN
Nickmac
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info