Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kall borra ända sen start  (läst 2727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Kall borra ända sen start
« skrivet: 03 november 2008, 21:17:25 »
Jag skriver lite för mina föräldrars räkning om deras bergvärme som de installerade -04 som jag har lite frågor om!

De har en villa på drygt 100m2 med golvvärme i hela huset. till detta går en Nibe 1215 tror jag det var och ett borrhål på 90m... i Östergötland.

Temperaturen in redan från början var ganska låg tycker jag mot andra jag har hört om. Pumpen installerades på våren -04 så den råkade inte ut för någon tung belastning direkt, ändå höll det inkommande 4 grader!
Nu 4 år senare så ligger det på 0 grader in och -2 ut innan kylan har kommit!

Till saken hör att de träffade berg direkt, 3 meter ner och sen berg hela vägen tydligen, borrarna höjde väl lite på ögonbrynen och muttrade nått om att eventuellt kan hålet vara torrt... någon vidare undersökning gjodes inte på det...

Ska det vara så här låg temp i den här delen av landet? Kan det vara så att hålet är torrt så att det inte blir någon värmeöverledning till berg?


hur ska man gå vidare? kan man testa att fylla hålet med vatten tex för att testa värmeöverföringen?
 
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #1 skrivet: 04 november 2008, 15:57:45 »
Jag antar att det är en 1215-5.

Synd att de borrade så klent borrhål, 110-120 m borde de ha. Golvvärme ger bra COP vilket då belastar borran lite hårdare vilket installatören troligen inte räknat med.

Borran är troligen vattenfylld, annars skulle förångaren frusit ihop.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #2 skrivet: 04 november 2008, 15:58:33 »
0  ÂºC pÃ¥ inkommande KB är inget att bekymra sig om.

Hade du sagt -4 hade det varit annorlunda, men 0 är faktiskt helt OK.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #3 skrivet: 04 november 2008, 16:26:46 »
Spännande att både IVT och Nibe föreslog 80m från början då! det var farsan som var obstinat och tog 10 meter till....

0 grader kanske inte är så farligt men det har aldrig varit så här lågt så tidigt på säsongen för uppvärmning!



1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #4 skrivet: 04 november 2008, 21:30:52 »
och jo! det är en 1215-4 och inte 5! man rekomenderade 60-80m borrdjup till den pumpen under den här tiden
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #5 skrivet: 04 november 2008, 22:46:29 »
Är huset också från 2004? Golvvärme i hela huset låter ju ganska modernt. Värmepumpen är ju ganska liten och det borde tyda på nytt och välisolerat hus.
Vad är deras elförbrukning?
Kan det vara så att givarna visar fel?


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #6 skrivet: 05 november 2008, 08:00:06 »
Nej huset är byggt i slutet av 60talet, men det är gjort ganska mycket extraisolerande åtgärder så som tak, en hel del väggar och fönster som är bytta bla.. total-årsförbrukningen ligger strax under 10000kwh.

Jag vet inte vad som är rimmligt i förbrukning och visst kanske skulle givarna kunna visa fel men... hur kan man kontrollera det? slangarna är ju av pvc så det är svårt att lägga en givare intill den och få något vettigt av det! kanske om man isolerade givaren ordentligt så skulle man komma i närheten men det måst eju slå på en grad eller 2 iallafall och då visar det inte så mycket ;)
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kall borra ända sen start
« Svar #7 skrivet: 05 november 2008, 09:27:28 »
och jo! det är en 1215-4 och inte 5! man rekomenderade 60-80m borrdjup till den pumpen under den här tiden

Aha, i så fall behöver de inte oroa sig så mycket, 90 m borde räcka fint.

Det kan vara sÃ¥ att det är en bit ner till vattnet i borran, man kan testa att fylla pÃ¥ i borran med mer vatten om det gÃ¥r.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!