Den senaste tiden har nätterna där jag bor, hållit minusgrader och under dagarna har det varit plusgrader. Jag har märkt att vår luftvärmepump allt sedan detta lite kallare väder tagit över, börjat brumma som ett ryaplan och endast blåser halvljummen till kall luft. Jag upptäckte att utedelen var helt igenfrostad på baksidan och att dess ovansida var täckt av is på grund av att kondensvattnet från innerdelen droppat på pumpen. Detta åtgärdade vi igår med hjälp av ett litet plasttak som vi placerat över pumpen och vi har börjat ta hand om kondensvattnet vid sidan av. Genast började då pumpen låta mindre och återigen blåste den varm och skön luft. Idag är vi dock tillbaka på ruta ett och i skrivandets stund brummar utedelen på utan bara fan och det droppar krfatigt från dess frostiga baksida, medan innerdelens vipp bara svajar och ibland blåser kylig luft
Luftvärmepumpen är av märket Nordic Air, modell NA- 11000iR och vi köpte den begagnad men oanvänd i kartong, nu i somras. Säljaren sa bara att det var en luftvärmepump så vi trodde givetvis att den skulle gå att använda över vintern, men kan det kanske vara så att den inte är gjord för detta kalla klimat och med andra ord inte isolerad? Installatören som är auktoriserad, sa inget om det men den är inte som de flesta andra luftvärmepumpar omsluten av plast, utan gjord av metall eller stål. Finns det i sådana fall något man kan göra åt detta? Kan man kanske själv isolera den och göra den brukbar i vårt ruggiga klimat? Både säljaren och installatören sa att det var en bra pump och den har både värme-, AC- och avfuktningsfunktioner.