Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?  (läst 7440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nicke409

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« skrivet: 02 november 2008, 11:10:28 »
Hej,

Har problem med fukt/mögellukt i huset som är ett suteränghus från 1974. Har hört att L/L ger ett bättre inomhusklimat och kan ta bort eller minska fukt/mögel lukten.

Finns det någon L/L som är bättre på att ta bort lukt än andra eller spelar det ingen roll?

Funderar på att köpa någon av följande pumpar:

Toshiba RAS-10 SKVP-ND för 18 900 kr
eller
IKEA pumpen för 14 900 kr
eller
Daikin FTXL25G för 17 500 kr inkl el installation
eller
Mitsubishi MSZ-FD25VA för 18 900 kr

Något förslag på val av ovanstående eller andra pumpar?

Köper naturligtvi inte pumpen i första hand för att fÃ¥ bort lukten men om man  bÃ¥de kan fÃ¥ ekonomi och förbättrad innomhusklimat sÃ¥ vore det mycket bra.


Mvh Nicke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2008, 12:39:08 »
Hej

Är det inte bättre att se till att få bort möglet, då försvinner lukten också.


//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2008, 13:29:54 »
Hej
Är det inte bättre att se till att få bort möglet, då försvinner lukten också.
//Ronnie

Hej Nicke!  HÃ¥ller nog helt med Ronnie här att det är nog en fördel om du Ã¥tgärdar problemen för uppkomsten av möglet och lukten med lämpliga Ã¥tgärder för detta istället. Detta pga att det finns dÃ¥ nämligen ingen luftvärmepump som är vare sig lämpligare eller olämpligare för att just kunna förebygga dessa problem. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2008, 13:59:07 »
Detta är absolut inte mitt område men har själv funderat på att förbättra miljön i min oinredda källare.
Hur skulle det vara att dra ventillation från husets bovåningar ner till källaren.
Min tanke är att få ner varmare/fräshare luft, skapa ett övertryck i källaren som pressas ut genom ventilerna i grunden...
Vet inte om detta skulle ge en förbättring el, försämring av ev, lukt/fukt problem...

Hej 7anne!  Jag vill väl nu inte helt dra ned rullgardinen för dig nu kompis, men mitt rÃ¥d är väl dÃ¥ att slÃ¥ gärna detta ur hÃ¥gen direkt. Detta eftersom du skulle höja luftfuktigheten nÃ¥got alldeles enormt i din källare genom en sÃ¥dan Ã¥tgärd det kan jag försäkra dig, sÃ¥ det skulle dÃ¥ bara försämra klimatet därnere ytterligare och istället dÃ¥ öka ev lukt/fukt problem. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2008, 14:31:20 »
Hej 7anne!  Jo jag förstÃ¥r hur du menar med att du kanske inte tillför fukt eller frÃ¥n fuktiga utrymmen, men när den här varma luften möter de kalla ytor som finns i källaren sÃ¥ kommer du att fÃ¥ en avsevärd förhöjd fukthalt i luften och pÃ¥ väggarna därnere.
Om du t.ex skulle göra ett experiment med att dra ned ett rör som blåser lite varmare luft (21-23 ºC) från ett torrt utrymme i bostadsvåningen och ned till ett ouppvärmt utrymme i källaren så skulle du förutom att då kunna se luftfuktigheten öka via en hygrometer, så skulle du också efter ett tag (och spec om du har stenväggar) kunna se hur fukten (kondensen) skulle bildas och kanske t.om rinna ned från stenväggarna i resp utrymme. Det blir alltså en alldeles för dålig uppvärmningskapacitet (för få ºC i skillnad) även om du visst det samtidigt då kanske kan öka upp temperaturen i utrymmet med någon grad eller 2 ev, men det sker då till priset av en avsevärt förhöjd fukthalt, så därför är detta faktiskt helt förkastligt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2008, 14:50:13 »
Vabra, då skiter jag i det... Slapp man det jobbet... :)

Hej 7anne!  Ja det tycker jag att du gott kan göra du :) Och det var faktiskt min direkta ambition att bespara dig bÃ¥de en massa arbete och ev utlägg för nÃ¥got som ändÃ¥ inte kommer att fungera, och resultatet av en dylik övning har du ju härmed dÃ¥ redan fÃ¥tt ju, smidigt och smärtfritt va. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Nicke409

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2008, 18:46:41 »
Hej igen, vill förtydliga informationen på min ursprungs fråga. Suterängällaren är inredd, isolerad (tyvärr invändigt) och har ungefär samma temperatur som övervåningen.

Naturligtvis är det bästa alterntivet att dränera om huset och isolerautvändingt (med isodrän eller podränskivor) men har bestämt att inte göra detta ännu pga av att tid pengar och resurser för detta sakanas nu.

Flera säljare påstår att deras pumpar tar bort dålig lukt innomhus klimat pga tre anledningar:

1. ökar luftcirkulationen i förhållandevis stillastående luft i bostaden => bättre rumsklimat/lukt
2. torkar ur väggarna (trä och isolering) => bättre rumsklimat/lukt
3. genom olika typer av filter/behandlingar kan odörer minskas tex AG, plasma aktivt elektrostatfilter, titan apatit, aktivt kol, jon baserad rening, UV lampa, ozon dusch

Ligger det något i de tre påståenderna? och är något alternativen i punkt 3 att föredra?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2008, 19:14:07 »
Hej Nicke!  Visst ligger det väl nÃ¥got i vad de säger här, men man skall dÃ¥ inte överdriva tron pÃ¥ dessa argument pÃ¥ nÃ¥got sätt.
Alla pumpar har idag någon form av filter och luftreningsfunktion som då är tänkt att förbättra luften och inneklimatet, och visst tar det upp en del partiklar såsom damm mm, men någon avsevärd skillnad skall man inte räkna med enligt min uppfattning, och ingen spec större skillnad mellan de olika pumpfabrikaten heller. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #8 skrivet: 02 november 2008, 22:40:17 »
Jag trodde också att en bieffekt av en L/L värmepump skulle vara en torrare luft inne. Satte därför plastpåsar på dräneringsslangarna från inne-enheten m.h.a. gummisnoddar, men påsarna är snus-torra. Hade väl trott att det åtminstonde under avfrostningsperioderna skulle kondenceras lite vatten, men så verkar inte vara fallet. Så jag skulle vilja säga att argument nummer 2 är en bluff om man kör pumpen i värmeläge.

Planerar att ställa pumpen i avfuktningsläge någon gång för att se om det kommer något i påsen då i alla fall
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt_2014-?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2014, 13:19:45 »
Hej, är det någon som har koll på om dom nya"plasma" etc filtren årsmodell 2013_2014 är bättre än dom "gamla" filt filtrerna.? 2. Om avfuktning-Fuktning av inomhusluften fungerar bra-?-
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2014, 13:24:49 »
Ventilation löser fuktproblem.
luktproblemen löses genom sanering.
Värmepumpen löser värme/kylabehov.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ASR1927

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2014, 15:20:43 »
Vi har två luft-luft, en ME FH25 och en Electrolux EXH09HL1. Electroluxen sänker av någon anledning luftfuktuigheten rejält när den går. Har ingen aning om varför då jag trodde att luft-luft bara värmer upp luften och inget annat? Vi har en digitaltermometer med luftfuktighetsmätare och när vi startar igång Electroluxen så att den värmer på så går luftfuktigheten ner 10-15 procent på någon halvtimme. Så är det inte alls med Mitsubishin.

Det är samma typ av termometer/luftfuktighetsmätare i båda rummen där innomhusdelarna är monterade, säkert inga alltför exakta prylar, men nedgången i luftfuktighet borde väl ändå kunna ses som "statistiskt säkerställd"?

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2014, 19:11:35 »
Intressant -!-
Jag trodde också att en bieffekt av en L/L värmepump skulle vara en torrare luft inne. Satte därför plastpåsar på dräneringsslangarna från inne-enheten m.h.a. gummisnoddar, men påsarna är snus-torra. Hade väl trott att det åtminstonde under avfrostningsperioderna skulle kondenceras lite vatten, men så verkar inte vara fallet. Så jag skulle vilja säga att argument nummer 2 är en bluff om man kör pumpen i värmeläge.-Intressant -!-

Planerar att ställa pumpen i avfuktningsläge någon gång för att se om det kommer något i påsen då i alla fall
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2014, 20:37:44 »
Blir det varmare sjunker givetvis luftfuktigheten.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa L/L VP för att ta bort fukt/mögek lukt?
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2014, 21:24:16 »
För att det ska bli torrare i rummet måste fukten ut därifrån och det kan bara ske genom att ventilera bort den eller via en avfuktare som fångar upp den i en behållare eller vidare ner i ett avlopp. Däremot om lvp höjer rumstemperaturen så minskar den relativa fuktigheten eftersom varmare luft innehåller mer vatten vid samma fuktighetsnivåer än kallare. Ingen fukt transporteras bort från rummet av en lvp, därför sker ingen verklig sänkning av fuktigheten.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!